Aktualności

XX LECIE REGIONU IPA PAKS (Węgry)

25.04.2016r.
         Na zaproszenie Prezydenta Węgierskiego Regionu IPA w Paks, Istvána Juhás w dniu 21 kwietnia 2016 roku członkowie Regionu IPA Leszno, Piotr Biliński, Mirosław Kamiński, Maciej Turek i Ireneusz Skrzypczak udali się na obchody XX Lecia tego Regionu.

Miejscowość Paks leży bezpośrednio na Dunajem i znajduje się tam jedyna elektrownia atomowa na terenie Węgier, w której zatrudnionych jest około 6 tys. pracowników.

Po dwunastogodzinnej spokojnej podróży dojechaliśmy do Paks gdzie przy hotelu Duna, powitał nas Prezydent István Juhás. Po szybkim zakwaterowaniu udaliśmy się spacerem na kolację do restauracji nad brzegiem Dunaju gdzie spotkaliśmy się z kolegami z Regionów IPA ze Słowacji, Rumuni i oczywiście Węgier. Na miejscu zostaliśmy powitani tradycyjnym kieliszkiem Palinki, a oficjalnie powitał nas Prezydent István Juhás. Po miłym wieczorze i przepysznej kolacji udaliśmy się do hotelu.

W dniu 22 kwietnia, po śniadaniu, autokarem udaliśmy się do malowniczej miejscowości HAJOS, która słynie z piwniczek i tłoczni wina w regionie. Łącznie znajduje się tam około 1,2 tysiąca takich wspaniałych miejsc. Wybudowane zostały w XVI wieku przez katolickich osadników i do dnia dzisiejszego podczymywana jest tam tradycja winiarska. Udaliśmy się do jednej z winiarni należącej do rodziny Tamas. Po zejściu do piwnic mieliśmy okazję obejrzeć sposób przechowywania wina, skosztować młodych roczników wina białego i czerwonego oraz wysłuchać historii tej winiarni. Właściciele ugościli nas także tradycyjnym obiadem.

Dziękując za wspaniałą gościnę udaliśmy się następnie do miejscowości Szekszard. Tam po chwili odpoczynku w kawiarni i wypiciu kawy, w budynku miejscowej Policji spotkaliśmy się z szefem Policji Kryminalnej Molnarem Gabor, który omówił pracę jednostki. W dalszej części udaliśmy się do muzeum wojskowego, w którym zebrano wiele eksponatów, umundurowanie, oznaczenia i odznaczenia wojskowe. Po tej wycieczce wróciliśmy do hotelu.

Wieczorem tego samego dnia István Juhás zaprosił nas do restauracji w hotelu Erzsebet w Paks, gdzie powitał zaproszonych gości, przybyłe delegacje IPA z Polski, Rumuni i Słowacji. Następnie wzięliśmy udział w prezentacji przedstawionej przez szefa ochrony elektrowni atomowej w Paks, na temat zabezpieczenia i działań z tym związanych przed potencjalnymi zagrożeniami z zewnątrz, w tym z terroryzmem światowym.

Po tym wystąpieniu w imieniu Regionu IPA Leszno Przewodniczący Piotr Biliński odczytał list gratulacyjny z okazji XX Lecia Regionu IPA Paks, a wraz z kolegami Mirosławem Kamińskim , Maciejem Turek i Ireneuszem Skrzypczakiem wręczył symboliczną statuetkę z życzeniami dalszych sukcesów. Wieczór zakończył się na wspólnych rozmowach i przepysznej kolacji.

W dniu 23 kwietnia około godz. 8.oo autokarem udaliśmy się do stolicy Węgier, Budapesztu. Spacerując nad brzegiem Dunaju dotarliśmy do budynku Parlamentu gdzie czekał na nas przewodnik ubrany w historyczny strój wojsk węgierskich. Budowa budynku trwała od 1885 do 1904, choć pierwsze posiedzenie odbyło się już w 1896, podczas hucznie obchodzonej rocznicy 1000-lecia państwa węgierskiego. Pracowało przy nim 1000 osób, zużyto 40 kilogramów złota, pół miliona kamieni szlachetnych i 40 milionów cegieł. Parlament reprezentuje styl neogotycki Po wejściu, mogliśmy podziwiać przepiękne wnętrza, które zostały wykończone, praktycznie, w całości, w kolorze złota. Przepych i wspaniałe wykończenie detali pomieszczeń zrobił na nas ogromne wrażenie. Mogliśmy zobaczyć salę parlamentarną, obecnie reprezentacyjna sala konferencyjna. W trakcie zwiedzania Parlamentu byliśmy świadkami zmiany warty przy największej relikwii narodu węgierskiego – koronie świętego Stefana, która została w 1978 roku zwrócona przez Stany Zjednoczone.

Żegnając się z Parlamentem, wyszliśmy nad brzeg Dunaju gdzie podziwialiśmy przepiękną panoramę Budapesztu. Idąc brzegiem rzeki doszliśmy do Pomnika Pamięci Ofiar Holokaustu, który przedstawia odlewy 60 par butów przytwierdzonych do nabrzeża. Buty te należały do rozstrzeliwanych Żydów, których ciała wpadały do Dunaju i odpływały z nurtem rzeki. Pomnik robi olbrzymie wrażenie na obserwatorze.

Po wycieczce udaliśmy się na obiad do restauracji Trofea, która słynie z tego, iż po opłacie stałej kwoty można jeść wszystko bez ograniczeń. Pomimo wielu wspaniałych potraw i super smaków nie byliśmy w stanie wszystkiego spróbować.

Po wspaniałym dniu udaliśmy się do Paks. Tam po krótkim odpoczynku przejechaliśmy do restauracji nad Dunajem gdzie spotkaliśmy się z przyjaciółmi z IPA Paks oraz zaproszonymi gośćmi. Przy wspaniałej węgierskiej muzyce, tańcach, przepysznym winie i Palince, biesiadowaliśmy do późnych godzin.

W dniu 24 kwietnia po śniadaniu spotkaliśmy się wszyscy w holu hotelu gdzie przekazaliśmy sobie wzajemnie upominki i życzenia, a Prezydent IPA Paks István Juhás dziękując za wizytę i wspólne dni życzył nam szerokiej drogi do Polski.