Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uwaga na oszustów w sieci

Data publikacji 02.11.2012

02.11.2012r.

kajdanki_2Zakupy on- line są wygodne, szybkie, nie wymagają wyjścia z domu, dlatego coraz więcej Polaków korzysta właśnie z tej możliwości robienia zakupów. Powinniśmy jednak pamiętać, że w sieci możemy paść ofiarą cyberprzestępcy.

 

Zakupy przez Internet to właściwie same plusy: szeroki wybór towarów, niższe ceny, oszczędność czasu, wygoda. Właśnie dlatego wiele osób decyduje się na ten rodzaj zakupów. Niestety pomimo wielu informacji i ostrzeżeń zgłasza się coraz więcej osób poszkodowanych przez oszustów internetowych. Już niedługo wielu z nas również  w ten sposób zdecyduje się robić zakupy świąteczne, dlatego by sprawiły one nam przyjemność a nie kłopot podajemy kilka wskazówek jak uniknąć "złapania się w sieci".

 

1. Nie czekaj na ostatnią chwilę, lepiej zamów prezenty wcześniej.

Im wcześniej tym lepiej. Zamawianie towarów z odpowiednim wyprzedzeniem daje możliwość spokojnego oczekiwania na dostawę i ewentualny czas na wymianę. Unikniemy stresujących sytuacji zamawiając przedmioty minimum dwa tygodnie wcześniej.

2. Nie łap okazji - czyli rozsądnie wybieraj przedmiot.

Uważaj na super okazje. Zbyt niska cena za stosunkowo drogi przedmiot powinna szczególnie wzbudzić naszą czujność. Dokładnie zapoznaj się z ofertą, przeczytaj opis - powinien szczegółowo opisywać przedmiot, który cię interesuje. Przyjrzyj się zdjęciom. Jeżeli są słabej jakości albo są to zdjęcia pobrane ze strony producenta, warto poprosić sprzedającego, aby przesłał więcej zdjęć, pokazujących detale interesującego nas przedmiotu. Sprzedający powinien w ofercie precyzować dostępne formy zapłaty za przedmiot oraz opcje jego dostarczenia.

3. Wybierz solidnego sprzedawcę.

Najważniejsze to wybrać kontrahenta, który cieszy się zaufaniem wśród swoich klientów. Korzystaj z zaufanych sklepów internetowych, które działają już jakiś czas na rynku. Wybierz kontrahenta, z którym łatwo możesz się skontaktować. Sprzedający w Internecie powinni udzielić konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o istotnych warunkach umowy: zasadach składania reklamacji, towarach i usługach oferowanych drogą elektroniczną, a także nazwie i adresie sklepu, jeśli taki prowadzi. Sklep lub firma powinna podawać takie dane jak NIP, REGON i tzw. nr KRS (numer z Krajowego Rejestru Sądowego). Sprzedającego można również zweryfikować korzystając z systemu komentarzy oraz oceny sprzedaży. Dowiedz się w jaki sposób możesz zapłacić za przedmiot i jak go otrzymasz. Jeśli dostałeś maila z informacją o zakupie, sprawdź dokładnie czy wiadomość pochodzi od rzeczywistego sprzedawcy, zwłaszcza, gdy podany w niej jest nr konta, na który masz przelać należność. Zawsze kiedy masz wątpliwości skontaktuj się ze Sprzedawcą.

4. Nie panikuj - czyli co, jeśli paczka z prezentem nie dotarła.

Spróbuj nawiązać kontakt ze sprzedawcą. Pamiętaj, że regulaminy aukcji czy sklepów internetowych zakładają kilka dni na podjecie kontaktu z kontrahentem i na odpowiedź. Jeśli minęło zbyt dużo czasu lub otrzymałeś przedmiot znacznie odbiegający od tego, co zakupiłeś w Internecie podejmij działanie. Jeśli w Internecie zaczyna pojawiać się coraz więcej opinii o braku kontaktu ze sprzedawcą to sytuacja, która powinna nas zaalarmować. W jednostce policji zgłoś zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. W ciągu miesiąca powinieneś otrzymać potwierdzenie wszczęcia dochodzenia lub śledztwa

5. Sprawdź swoje prawa zanim klikniesz.

Podczas zakupów w sieci mamy więcej praw niż podczas zakupów w sklepie tradycyjnym. Jeśli kupujemy u przedsiębiorcy możemy oddać rzecz w ciągu 10 dni od zakupu. Wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i przesłać je w ciągu 10 dni do przedsiębiorcy. Ma on z kolei 14 dni na zwrot wpłaconych przez nas pieniędzy. 30 dni - to termin na powiadomienie o tym, że zamówienie nie może być zrealizowane. Prawo to nie dotyczy np. gier, płyt CD, DVD, programów komputerowych, gdy usuniemy ich oryginalne opakowanie (ochrona przed skopiowaniem). Również nie możemy oddać kupionych w Internecie wycieczek , biletów na imprezy, do kina, teatru, na koncert. Kupując w sieci także przysługuje nam gwarancja, jeżeli sklep jej udziela, oraz prawo do reklamacji (zagwarantowane prawnie).

6. Bezpiecznie korzystaj z Internetu.

Nie kupuj w sieci korzystając z komputera stojącego w kafejce internetowej. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używaj tylko komputera domowego i zachowuj całą korespondencję ze sprzedawcą. Upewnij się czy połączenie internetowe jest bezpieczne - na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu - literki "https". Zainstaluj niezbędne, legalne programy zabezpieczające, zapory sieciowe i regularnie je aktualizuj. Zabezpiecz swoją przeglądarkę i unikaj podejrzanych stron internetowych.

 

wykorzystano materiały: www.policja.pl

Powrót na górę strony