Bezpieczne zakupy przed Świętami
Świąteczny sezon zakupowy w pełni. Tłok w centrach handlowych i na targowiskach, pośpiech i roztargnienie kupujących sprzyjają kradzieżom kieszonkowym. Nie zachowując ostrożności podczas robienia zakupów w internecie, możemy natomiast paść ofiarą oszustów. Jak co roku przed świętami Policja radzi, jak bezpiecznie robić zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych.
W sklepach i na targowiskach uważajmy na kieszonkowców. Płacąc za zakupy, nie pokazujmy, ile pieniędzy mamy przy sobie. Wzmożoną ostrożność zachowajmy również w środkach komunikacji publicznej. Pamiętajmy, że torebka powinna być zawsze zamknięta, umieszczona z przodu, w zasięgu wzroku, portfel schowany w głębiej położonej przedniej kieszeni. Zwracajmy uwagę, czy wokół nas nie tworzy się tzw. „sztuczny tłok”, który jest wykorzystywany przez złodziei kieszonkowych.
Jeżeli zdecydujemy się na zakupy przez internet, unikajmy korzystania z komputera w kafejce internetowej lub z otwartej sieci publicznej. Najbezpieczniejsze będzie użycie komputera domowego, z zainstalowanym programem antywirusowym. W ten sposób zmniejszymy ryzyko dostania się naszych danych (w tym np. haseł logowania) w niepowołane ręce. Wchodząc na strony internetowe sklepów, odręcznie wpisujmy adres do przeglądarki, nie korzystajmy z linków przesyłanych w mailowych ofertach handlowych, które mogą być wysyłane przez oszustów lub hakerów podszywających się pod legalnie działające sklepy. Otwierając takie strony lub załączniki możemy nieświadomie zainstalować w swoim komputerze złośliwe oprogramowanie.
Zanim dokonamy zakupu w sklepie internetowym, sprawdźmy opinie o nim. Zwróćmy także uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu, pod który będziemy mogli zadzwonić w razie ewentualnych problemów. Nie ufajmy również sprzedawcom, którzy proponują produkty w drastycznie zaniżonych cenach. Może to oznaczać, że towar jest wadliwy, bądź że nigdy go nie otrzymamy. Kupując sprzęt komputerowy sprawdźmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach. Nie decydujmy się nigdy na zakup telefonu bez ładowarki i „dokumentacji”, istnieje ryzyko, że taki sprzęt pochodzi z kradzieży.
Zachowajmy całą korespondencję związaną z transakcją zakupu. Może być potrzebna w postępowaniu reklamacyjnym lub w przypadku, gdy sprzedający dopuści się oszustwa. W takim wypadku należy powiadomić Policję. W innych sytuacjach spornych możemy skorzystać z pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ostrożność i stosowanie zasady ograniczonego zaufania, podczas zakupów zarówno w sklepach stacjonarnych jak i w sieci, pozwoli uniknąć problemów i cieszyć się z udanych prezentów.
Biuro Prewencji KGP