Nie klikaj na podejrzane linki, nie podawaj swoich danych i haseł do bankowości!!!
Sprzedając i kupując rzeczy przez Internet trzeba uważać, żeby nie paść ofiarą oszusta. Fałszywy kupujący lub sprzedawca może przesłać link, w którym podając swoje dane, narażasz się na utratę oszczędności. Metody oszustów bywają różne. Bądź ostrożny!
Popularność kupowania i sprzedaży przez Internet jest bardzo duża. W ten sposób można szybko pozbyć się rzeczy, której już się nie używa albo kupić coś w atrakcyjnej cenie. Tego typu rozwiązanie niesie jednak za sobą pewne ryzyko. Oszuści działają także w tej przestrzeni.
Do leszczyńskiej Policji regularnie wpływają zawiadomienia dotyczące oszustw dokonanych w sieci. Działania oszustów są różne i podstępne.
Bywa, że oszust podszywa się pod osobę zainteresowaną naszym produktem, a następnie za pośrednictwem znanego komunikatora wysyła wiadomość z zapytaniem, czy ogłoszenie jest aktualne i informuje, że zapłaci za towar oraz prosi o wysyłkę. W wiadomości przesyła nam link do strony, za pomocą której mamy odebrać rzekomo przelane pieniądze. Musimy przy tym jednak podać dane z karty płatniczej. Wpisujemy dane swojej karty, jednak pieniądze nie wpływają na nasze konto. Co więcej tracimy swoje oszczędności, a kontakt z kupującym się urywa.
W innym przypadku oszust przesyła potencjalnemu klientowi link weryfikujący sprzedającego, a po kliknięciu na niego należy uzupełnić swoje dane osobowe wraz z hasłami do logowania do konta.
Czasami trzeba dopłacić niewielką kwotę (0,87zł, 1zł, 1,36zł) za przesyłkę, paczkę. Otrzymujemy wiadomość sms z podanym linkiem, który przekierowuje potencjalną ofiarę na stronę łudząco podobną do strony banku bądź operatora płatności, gdzie nieświadoma osoba wprowadza wrażliwe dane dotyczące konta takie jak login czy hasło i umożliwia tym samym przechwycenie tych danych przez oszustów. Ktoś, kto często otrzymuje paczki, jest łatwym celem dla przestępców, zwłaszcza jeśli oczekuje akurat na przesyłkę.
Nierzadko stosowaną metodą oszustów jest metoda na BLIK. Polega ona na włamaniu się i przejęciu konta na popularnym portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela. Oszuści dysponując kodem BLIK mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez Internet. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Aby uchronić się przez wymienionymi oszustwami, przestrzegaj kilku zasad:
- nie klikaj żadnych odsyłaczy w wiadomości przesłanej sms-em, za pośrednictwem komunikatora, czy e-maila. Linki te często prowadzą do sfałszowanych stron lub stron zainfekowanych szkodliwymi programami,
- kiedy kupujący lub sprzedający prosi o zainstalowanie nieznanego oprogramowania na telefon lub komputer, zastanów się – to może być program do szpiegowania ruchów na klawiaturze, dzięki czemu oszust zdobywa hasła do logowania,
- niech Twoją czujność uwrażliwi pisownia przesłanej wiadomości, maila: często jest ona niepoprawna gramatycznie, z różnego rodzaju błędami
- nie otwieraj załączników do wiadomości, jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące nadawcy,
- czytaj regulamin portalu aukcyjnego i stosuj się do niego,
- czytaj komentarze - opinie innych osób kupujących na portalach aukcyjnych, duża liczba negatywnych komentarzy może świadczyć o nieuczciwości sprzedającego,
- sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- sprawdź tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwoń do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
- unikaj zakupów poza aukcją,
- chroń swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.