Telefonują fałszywi pracownicy banku – pokrzywdzone straciły ponad 70 tysięcy złotych
Tylko w tym tygodniu, aż cztery kobiety padły ofiarą oszustów, podających się za pracowników banku. Łącznie straciły ponad 70 tysięcy złotych. Legendy działania przestępców są różne. Jednak Policja zdecydowanie apeluje: Twoje pieniądze w banku są bezpieczne, nie wykonuj pochopnie poleceń telefonicznych rozmówców!
W tym tygodniu do leszczyńskiej Policji zgłosiły się cztery mieszkanki naszego regionu informując, że zostały oszukane przez rzekomą pracownicę banku. Były to kobiety, zarówno w bardzo młodym wieku, jak i seniorki. W rozmowach z „bankowcem” pokrzywdzone dowiedziały się, że ich pieniądze zaoszczędzone i zgromadzona na rachunkach bankowych nie są bezpieczne i aby je chronić przed nieuczciwymi pracownikami banku lub cyberprzestępcami trzeba je przelać na tzw. „bezpieczne konto”.
W innych przypadkach fałszywa „pracownica banku” telefonowała z zapytaniem, czy właściciele rachunków potwierdzają zaciągnięcie na ich konto kredytu bankowego lub wykonanie przelewu przez nieznaną im osobę w jednym z banków na terenie Polski. Kiedy zaskoczeni rozmówcy zaprzeczali, wtedy rzekoma pracownica informowała, że bank prowadzi w tej sprawie swoje wewnętrzne śledztwo pod kątem nieuczciwości pracowników bankowych, którzy mieliby sprzedawać przestępcom dane swoich klientów. Dlatego dla zabezpieczenia ich pieniędzy należy szybko je przeleć na nowo założone przez „bankowców” konto lub konkretnie przez nich wskazany rachunek bankowy, czasami z użyciem przesłanego w wiadomości linku.
Szanowni Państwo!!!
Metody działania oszustów są rozmaite, ewoluują praktycznie z tygodnia na tydzień. Przebieg rozmowy telefonicznej jest bardzo dynamiczny i nie daje pokrzywdzonym chwili do namysłu. Pokrzywdzeni wykonują nieprzemyślane transakcje działając pod presją rzekomych pracowników banków, albo policjantów mających zajmować się sprawą.
Pamiętajmy!!!
Pomimo, że na ekranie Waszego telefonu wyświetla się nazwa banku lub jednostki Policji, nie oznacza to, że telefonuje do Was pracownik banku lub policjant! To prawdopodobnie jest oszust. Zatem nie wykonujcie żadnych poleceń związanych z logowaniem się na własne konto bankowe, nie wchodźmy na przesłane w wiadomościach linki oraz nie podawajmy danych do logowania !!! Nie dajmy się wciągnąć w dialog z oszustami (często posługującymi się wschodnim akcentem). Natychmiast przerwijmy rozmowę, a będąc zaniepokojeni udajmy się do placówki banku rozwiać swoje obawy i wątpliwości.
Wasze pieniądze zgromadzone na kontach bankowych są bezpieczne !!!
Monika Żymełka