Oszuści nie mają urlopów ani wakacji! - siedmiu pokrzywdzonych straciło prawie milion złotych
Tylko w trakcie trzech dni minionego tygodnia, siedmiu pokrzywdzonych padło ofiarą oszustów na łączną kwotę prawie miliona złotych! Policjanci występują z kolejnym apelem!
Chcąc scharakteryzować oszustwa, z którymi Policja ma do czynienia to praktycznie od lat nic się nie zmienia: ofiarą oszustów padają kobiety i mężczyźni; osoby bardzo młode i starsze; pracujące, bezrobotne i emeryci; mieszkańcy małych i dużych miejscowości; mniej lub bardziej wykształcone. Sprawcy działają za pośrednictwem telefonów, komunikatorów, internetu, nigdy nie osobiście tzw. twarzą w twarz. Przestępcy często kontaktują się z nami z zagranicy przez co trudniej ustalić ich tożsamość. Potencjalne ofiary wybierane są przez przestępców losowo i przypadkowo. Pokrzywdzeni tracą swoje pieniądze w trakcie zakupów internetowych, „wysoko opłacalnych” inwestycji np. w ostatnio modne kryptowaluty, ale przede wszystkim na skutek swojej łatwowierności i braku ostrożności. Pokrzywdzeni sami, dobrowolnie podają nieznanym osobom kody BLIK, instalują jakże niebezpieczne nieznane aplikacje, których nazw nie potrafią powtórzyć, ani nie wiedzą do czego służą, a dzięki nim sprawcy przejmują całkowitą kontrolę nad ich urządzeniami (telefonami, komputerami).
Dlatego po raz kolejny apelujemy!!!
-
Zachowajmy szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z wszystkimi osobami, które dzwonią do nas w sprawie naszych pieniędzy!
-
Nigdy nie podawajmy przez telefon danych wrażliwych, a tym bardziej dotyczących rachunków bankowych, posiadanych pieniędzy lub kosztowności!
-
Nie bądźmy łatwowierni i nie ulegajmy presji chwili, czasami kilka minut zastanowienia jest niezbędne do podjęcia rozsądnej decyzji!
-
Zamiast wierzyć telefonicznemu rozmówcy, udajmy się do swojego banku i przekażmy im otrzymaną informację, wówczas uzyskamy prawdziwą wiedzę w tym zakresie!
-
Zawsze jeżeli dzwoni do nas ktoś podający się za pracownika banku, policjanta, prokuratora czy pracownika innej instytucji mamy możliwość sprawdzenia tej osoby i jego zamiarów kontaktując się z instytucją, nawet jeżeli nasz numer telefonu będzie blokowany przez owego rozmówcę, postarajmy się nawiązać kontakt z innego telefonu, lub zwróćmy się o pomoc do sąsiada lub kogoś w pobliżu!
-
Nie wierzmy w każdą przekazaną nam telefonicznie historię, dopóki jej nie sprawdzimy u źródła, przykładem są właśnie oszustwa dokonywane metodami : „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku”, a pomysłowość przestępców nie zna granic!
-
Nie oddzwaniajmy na ten sam numer telefonu, z którego dzwonią do nas te osoby, zadzwońmy na numer jednostki Policji, który jest ogólnie dostępny i wskazany do kontaktu!
Planując zakupy przez Internet pamiętajmy:
-
zawsze korzystajmy ze sprawdzonych portali internetowych, portali aukcyjnych czy też znanych nam sklepów.
-
sprawdź dokładanie sprzedawcę, zwłaszcza gdy po praz pierwszy robisz u danego oferenta zakupy. Opinie na jego temat możesz znaleźć na forach internetowych oraz serwisach specjalizujących się w zbieraniu tego typu informacji,
-
sprawdź jakie formy zapłaty umożliwia sprzedawca oraz czy jest wskazany adres i numer telefonu pod którym możesz sprawdzić wiarygodność sklepu. Pamiętaj, że sklep internetowy musi poza numerem telefonu i adresu posiadać dane rejestracyjne, na przykład numery NIP i REGON,
-
otrzymując ofertę e-mailem nie korzystaj z linków. Na stronę sklepu wejdź wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniesz w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
-
korzystaj z ofert sklepów, które oferują możliwość śledzenia statusu zamówienia,
-
unikaj zakupów przedmiotów o rażąco niskiej cenie, gdyż mogą one pochodzić z przestępstwa,
-
zachowaj korespondencję ze sprzedawcą, gdyż będzie ona stanowić dowód w sprawie\
-
nigdy nie udostępniaj swoich haseł.
Jeśli mimo dochowania ostrożności zostaniesz oszukany zgłoś ten fakt na Policję. Nie zapomnij wtedy zabrać dokumentacji związanej z transakcją:
-
datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę,
-
nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy,
-
sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, numer telefonu, adres,
-
sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.