QUADY
W celu przybliżenia tematyki związanej z takimi pojazdami należy
wyjaśnić kilka przepisów prawnych regulujących poruszanie się takimi pojazdami.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 r.w
sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła,
niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów,
pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motocykli
trójkołowych kategorii L5e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią
inaczej.
Motocykl trójkołowy, to jest pojazdy posiadające trzy koła umieszczone
symetrycznie (kategoria L5e), wyposażone w silnik o pojemności skokowej
większej niż 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym, lub o
maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 45 km/h. Poruszając się
takim pojazdem należy spełniać wymagania techniczne oraz posiadać wyposażenie
określone dla motocykli tj. np.: należy używać hełmów ochronnych.
Quady poruszające się po drogach publicznych muszą być zarejestrowane, posiadać
tablice rejestracyjne, mieć aktualne ubezpieczenie OC pojazdu, a ponadto
kierujący powinien posiadać uprawnienia do kierowania.
Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach
obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 124 poz. 1152 z późn. zm.)
posiadacz pojazdu mechanicznego ma obowiązek zawrzeć umowę obowiązkowego
ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku
z ruchem posiadanego przez niego pojazdu. Posiadacz pojazdu jest obowiązany
zawrzeć umowę ubezpieczenia OC najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu (art. 29
ust. 1 ustawy). W sytuacji, gdy pojazd nie jest zarejestrowany, posiadacz
pojazdu jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC przed wprowadzeniem
pojazdu do ruchu.
Ustawodawca nie rozróżnia wprowadzenia pojazdu do ruchu na drodze publicznej i
niepublicznej. Jako wprowadzenie pojazdu do ruchu rozumie się - wprowadzenie
pojazdu na drogę, rozumianą zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy - Prawo o ruchu
drogowym. Wszędzie tam, gdzie może dojść do szkody materialnej i niematerialnej
osoby trzeciej, tj. w miejscu ogólnodostępnym, posiadacz pojazdu ma obowiązek
ubezpieczyć się od szkód powstałych w związku z ruchem tego pojazdu.
Zgodnie z art. 88 ustawy Prawo o ruchu
drogowym, w ust. 2 pkt. 4 określono, że do kierowania trójkołowym
lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg, z wyjątkiem
motocykla uprawnia prawo jazdy kategorii B1. Jest ona niższej rangi niż kat B,
więc posiadanie kat. B uprawnia też do kierowania wspomnianym pojazdem.
Jeżeli quad będzie zarejestrowany, jako motorower osoba pełnoletnia, czyli
taka, która skończyła 18 lat nie musi posiadać uprawnień do kierowania
motorowerem, jednakże osoba w wieku od 13 do 18 lat powinna posiadać kartę
motorowerową.
Kierujący pojazdem samochodowym czterokołowym zarejestrowanym jako ciągnik
rolniczy będzie zmuszony do korzystania z tego pojazdu jak z typowego ciągnika
rolniczego, z pełnymi konsekwencjami np. zakazu ruchu po drodze ekspresowej, do
konieczności doposażenia pojazdu np.: w trójkątną tablicę wyróżniający pojazd
wolny, dwa boczne lusterka, gaśnicę itp.
Ponadto zgodnie z art. 96. § 1 Kodeksu Wykroczeń właściciel, posiadacz,
użytkownik lub prowadzący pojazd, który:
1) dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej lub w strefie
zamieszkania osobę niemającą sprawności fizycznej lub psychicznej w stopniu
umożliwiającym należyte prowadzenie pojazdu,
2) dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej osobę niemającą
wymaganych uprawnień,
3) dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej lub w strefie
zamieszkania osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie
działającego środka,
4) dopuszcza pojazd do jazdy na drodze publicznej pomimo braku wymaganych
dokumentów stwierdzających dopuszczenie pojazdu do ruchu,
5) dopuszcza pojazd do jazdy na drodze publicznej, pomimo że pojazd nie jest
należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i przyrządy albo pomimo że nie
nadają się one do spełnienia swego przeznaczenia,
6) dopuszcza do korzystania z pojazdu samochodowego w sposób niezgodny z jego
przeznaczeniem, podlega karze grzywny.
Tak więc również na rodzicach ciąży obowiązek nadzoru nad właściwym
korzystaniem z quadów przez ich pociechy.
Dziecko w wieku do 10 lat na drodze publicznej nie może kierować jakimkolwiek
pojazdem, z wyjątkiem kierowania rowerem pod opieką osoby dorosłej. Nie ma
natomiast bezpośredniego zakazu kierowania pojazdem poza drogą publiczną.
Jednak należy zastosować art. 1 ust. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym, który
odnosi się do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, gdzie
ustawodawca określa, że przepisy stosuje się, jeżeli jest to konieczne dla
uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu. W przypadku
dziecka kierowanie wymienionym quadem jest sytuacją zagrażającą jego zdrowiu i
życiu. Dziecko w tym wieku z pewnością nie jest sprawne pod względem fizycznym,
ani psychicznym do kierowania takim pojazdem.
Ponadto zgodnie z przepisami ustawy o lasach ruch pojazdem silnikowym,
zaprzęgowym i motorowerem w lesie dozwolony jest jedynie drogami publicznymi,
natomiast drogami leśnymi jest dozwolony tylko wtedy, gdy są one oznakowane
drogowskazami dopuszczającymi ruch po tych drogach. Nie dotyczy to inwalidów
poruszających się pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb. Niestosowanie się
do powyższych zasad skutkować może kara grzywny.
Ponadto zgodnie z art. 105 kodeksu wykroczeń:
§ 1. Kto przez rażące naruszenie obowiązków wynikających z władzy
rodzicielskiej dopuszcza do popełnienia przez nieletniego czynu zabronionego
przez ustawę, jako przestępstwo, w tym i przestępstwo skarbowe, wykroczenie lub
wykroczenie skarbowe i wskazującego na demoralizację nieletniego, podlega karze
grzywny albo karze nagany.
§ 2. Jeżeli czyn określony w § 1 popełnia osoba, pod której nadzór
odpowiedzialny oddano nieletniego, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny
albo karze nagany.
§ 3. W wypadkach określonych w § 1 i 2, jeżeli nieletni czynem swym wyrządził
szkodę, można orzec nawiązkę do wysokości 1 tys. złotych.
W przypadku, gdy dziecko doprowadzi do realnego zagrożenia dla życia i zdrowia
ludzkiego poprzez kierowanie takim pojazdem za zgodą rodziców lub innych osób
dorosłych, osoby takie narażają się na odpowiedzialność karną. Może im grozić
kara do 3 lat pozbawienia wolności.
W publikacji wykorzystano materiały KGP