Światła do jazdy dziennej - dozwolone czy nie?
14.11.2013r.
W
ostatnim okresie pojawiło się wiele kontrowersyjnych oraz rozbieżnych
interpretacji dotyczących zgodnego z prawem montowania oraz użytkowania świateł
do jazdy dziennej. Na prośbę wielu
pytających postaramy się rozwiać wątpliwości na ten temat.
Kierowcy samochodów oświetlenie takie instalują zazwyczaj samodzielnie, nie zawsze w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym z dnia 20.06.1997r. stanowi, że pojazdy dopuszczone do ruchu muszą odpowiadać określonym warunkom technicznym. W związku z powyższym pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany i wyposażony, aby korzystanie z niego m.in. nie naruszało porządku ruchu na drodze. W myśl ustawy każda część pojazdu powinna być homologowana.
Dyskutując nad tematem świateł do jazdy dziennej należy przyjrzeć się przepisom, dotyczącym warunków technicznych i wyposażenia pojazdów. Przełom w tej materii stanowi Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009r., gdzie w tabelarycznym załączniku do tegoż rozporządzenia pod poz. 18 dokładnie określono warunki dla światła do jazdy dziennej. Ustawodawca jasno określił wymogi związane dla tego typu oświetlenia. Niespełnienie choćby jednego z nich może spowodować wycofanie pojazdu z ruchu.
Światła do jazdy dziennej muszą być barwy białej, powinny się włączać automatycznie po przekręceniu kluczyka (włączeniu zapłonu), ale powinny się również automatycznie wyłączać po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgielnych. Ponadto świtała te muszą być na wysokości co najmniej 250mm od ziemi, ale nie wyżej niż 1500mm, maksymalnie 400mm od bocznego obrysu pojazdu, a wzajemna odległość między nimi nie może być mniejsza niż 600mm.Tego rodzaju świateł nie można używać podczas opadów atmosferycznych - wówczas należy stosować światła mijania.
Wyżej wymienione rozporządzenie zmieniło obowiązujące w Polsce przepisy, dostosowując je do europejskich norm prawnych. Wyraźnie zaznaczono, że w samochodach zarejestrowanych po raz pierwszy do końca 2009 roku dopuszcza się taką instalację świateł do jazdy dziennej, przy której świecą się również światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Chodzi o to, aby nie trzeba było wykonywać przeróbek i modyfikacji instalacji w samochodach, w których założono światła do jazdy dziennej według wcześniej obowiązujących w Polsce przepisów prawa.
Obecnie dopuszcza się instalowanie w pojazdach urządzeń, których źródłem światła są diody „LED”. Oczywiście warunkiem koniecznym jest pozyskanie przez producenta lub importera, właściwych dokumentów homologacji. Niezbędne jest zatem, aby takie urządzenie posiadało homologację międzynarodową o wyróżniku „E” lub europejska „e”.
Światła do jady dziennej może rozpoznać
po wyróżniku literowym „RL”.
ROZMIESZCZENIE I LICZBA ŚWIATEŁ;
POJAZDY SAMOCHODOWE Z WYJ¡TKIEM MOTOCYKLI – 2.
ROZMIESZCZENIE NA POJEŹDZIE [mm]
§ NA DŁUGOŚCI – z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie olśniewało kierującego bezpośrednio lub przez odbicie od elementów pojazdu.
§ NA SZEROKOŚCI – nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm
Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m odległość ta może być zmniejszona do 400 mm.
§ NA WYSOKOŚCI - 250÷1.500.
SYGNAŁ KONTROLNY - WŁ¡CZENIA – dopuszcza się.
POŁ¡CZENIA ELEKTRYCZNE;
§ powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika.
UWAGA - Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W pojazdach zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się następujące wymagania w zakresie połączeń elektrycznych: połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.
§ powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu,
§ przednie, boczne (jeżeli występują) i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe (jeżeli występują) oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się, jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej.
UWAGA - Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W pojazdach zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się następujące wymagania w zakresie połączeń elektrycznych: połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.
Jakiekolwiek przerobienie przez użytkownika źródła światła, bądź to innych elementów optycznych, natychmiast pozbawia urządzenie homologacji, a co za tym idzie zabrania instalowania w pojeździe.