Aktualności

Wizyta Regionu IPA Leszno w Slavonicach (Czechy) 2009

ipa.jpgNa zaproszenie kolegi Vladimira Novotnego, przewodniczącego Czeskiej Sekcji Regionu IPA w Slavonicach, w dniach 8 – 11 października 2009 roku członkowie Regionu IPA Leszno spotkali się z czeskimi kolegami właśnie w Slavonicach.

Do Slavonic udali się:

kol. Mirosław Kamiński

kol. Ireneusz Skrzypczak

kol. Tadeusz Wiśniewski

kol. Piotr Biliński

W dniu 8 października 2009 roku przy wjeździe do miasta Slavonice powitał nas symbol tego miasta, które określane jest Renesansową Perłą Czech

Slavonice leżą w południowych Czechach, tuż przy granicy z Austrią. Jest to malownicze i czarujące miejsce powstałe w XII wieku. Mając parę chwil przed spotkaniem z gospodarzem zwiedziliśmy centrum i okoliczne uliczki.

Po krótkim spacerze powitał nas kolega Vladimir Novotny, udaliśmy się do miejsca zakwaterowania, a wieczorem, na kolacji spotkaliśmy się w restauracji APPETITO gdzie poznaliśmy kolejnych zaproszonych gości z Wegier Regionu IPA Gyor – Moson – Sopron małżeństwo Janus i Edina Kiss oraz Varadi Andras. Przy długich rozmowach z przyjaciółmi IPA, oczywiście mieliśmy okazję skosztować dobrego czeskiego piwa.

W dniu 9 października Vladimir Novotny zaprosił nas do swojego miejsca pracy Komendy Policji w Nova Bytrice (Inspektorát cizinecké policie Jindøichùv Hradec) – miejsca, w którym do niedawna stacjonowała Straż Graniczna. Ciekawostką jest umiejscowienie tej komendy z uwagi na to, że na tyłach znajduje się pole golfowe, natomiast około kilometra dalej już znajduje się granica z Austrią.

Vladimir w swoim nie małym biurze posiada bardzo dużo akcentów związanych z IPA ale szczególnie zwróciliśmy uwagę na to, że są to akcenty z Leszna.

Zapoznaliśmy się z ogólnym zakresem pracy tamtejszej Policji (Policie), przekazaliśmy oficjalne upominki promujące miasto Leszno oraz Region IPA Leszno.

Spotkanie u Vladimira zakończyliśmy wspólną fotografią.

Aby tradycji stało się zadość, koledzy ze Slavonic zrobili nam niespodziankę i zaprosili nas do zwiedzenia swej stolicy Pragi.

Powitał nas tam kolega Petr Tomek, który jako wykładowca prawa pracy w Akademii Policyjnej Czeskiej Republiki w Pradze także nas tam zakwaterował.

W przepięknej Pradze spacerowaliśmy po Hradczanach z zamkiem oraz gotycką katedrą św. Wita, św. Wacława i św. Wojciecha (św. Adalberta).

Mieliśmy także okazję zobaczyć panoramę miasta

i zmianę warty na Zamku Praskim.

Po spacerze malowniczymi ulicami i krótkim odpoczynku zwiedziliśmy most Karola, który częściowo jest w remoncie. Jednak naprawdę robi wrażenie i warto to samemu zobaczyć. Z mostu Karola rozciąga się wspaniały widok na Hradczany oraz rzekę Wełtawę.

Żegnając most Karola łagodnie schodzi się wprost do Ratusza Staromiejskiego na którym znajduje się jeden z najbardziej znanych zegarów astronomicznych na świecie zwany Praskim zegarem astronomicznym lub Praski Orloj. Zegar składa się z trzech głównych części: astronomicznej - pokazującej położenie ciał niebieskich, kalendarzowej - z medalionami reprezentującymi miesiące i animacyjnej - z ruchomymi figurkami dwunastu apostołów i wyobrażeniami Śmierci, Turka, Vanitas i Chciwości.

Po krótkim acz intensywnym zwiedzaniu Pragi, poruszając się lokalnym transportem w tym metrem pożegnaliśmy się z Petrem dziękując za możliwość zobaczenia miasta oraz miło spędzony czas.

146

W dniu 10 października wróciliśmy do Slavonic gdzie czekały na nas już następne atrakcje. Spotkaliśmy się na pięknej kręgielni i rozegraliśmy zawody w kręglach, drużynowe oraz indywidualne drużyn z Czech, Węgier i oczywiście Polski.

Na spotkaniu tym wymieniliśmy się upominkami i gadżetami regionów IPA. Kolegom z Węgier przekazaliśmy także materiały promocyjne miasta Leszna.

484a

Zawody kręglarskie tradycyjnie zakończyły się wręczeniem pucharów i zdjęciem wszystkich uczestników.

Niestety czas szybko mija i w dniu 11 października żegnaliśmy się z kolegami z Węgier i gospodarzami ze Slavonic. Jeszcze raz dziękując za wspaniały pobyt stwierdzamy, że jeszcze tu wrócimy.