Aktualności

Region IPA Leszno na szlaku Via Baltica

36_helsinkiW dniu 05 maja 2010 roku sześciu członków Regionu IPA Leszno, Zasłużony dla Sekcji Polskiej IPA oraz kandydatka na Zasłużonego dla Sekcji Polskiej IPA w roli tłumacza wyruszyli do Helsinek.

Region IPA Leszno na szlaku „Via Baltica"

W dniu 05 maja 2010 roku sześciu członków Regionu IPA Leszno, Zasłużony dla Sekcji Polskiej IPA oraz kandydatka na Zasłużonego dla Sekcji Polskiej IPA w roli tłumacza wyruszyli do Helsinek. Po przejechaniu całej Polski zatrzymaliśmy się na pierwszy nocleg zaplanowany w Suwałkach. Przywitał nas tam Przewodniczący Regionu IPA Suwałki kol. Radosław Skubina. Kolejnego dnia, wczesnym rankiem przekroczyliśmy granicę polsko-litewska. Szlakiem drogowym o nazwie „Via Baltica" pokonaliśmy kolejne kilometry i kolejne granice: litewsko-łotewską i łotewsko-estońską. Po przejechaniu około 700 km, po godz. 16.00 wjechaliśmy do Tallinna. Przywitał nas tam Peeter Pau członek IPA Estonia. Bez chwili wypoczynku, wspólnie z Peeterem i jego żoną  udaliśmy się na zwiedzanie miasta, które powstało w X wieku jako osada targowo-portowa estońskiego grodu Kalewanlinna i odgrywało ważna rolę w kontaktach handlowych krajów nadbałtyckich. W 1219 roku Dania  opanowała osadę, następnie miasto przeszło w ręce Kawalerów Mieczowych i zakonu krzyżackiego po jego upadku było w władaniu Szwecji. W roku 1710 przyłączone do Rosji do roku 1990  stolica Estońskiej SRR od 1991 stolica niepodległej Estonii. Wędrowaliśmy po uliczkach Starówki - wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Oglądaliśmy mury obronne Starego Miasta oraz cerkiew usytuowaną naprzeciw Parlamentu. Niespodzianką jaką przygotował nam Peeter było zwiedzania estońskiego parlamentu - połączone ze wspinaczką na wieżę, z której podziwiać mogliśmy wspaniałą panoramę miasta. Kolejnym etapem zwiedzania  stolicy Estonii był port jachtowy gdzie w roku 1980 odbywały się żeglarskie konkurencje Olimpiady w Moskwie. Wieczorem, Peeterowi i jego małżonce w ramach podziękowania wręczyliśmy upominki promujące miasto Leszno.

Wczesnym rankiem udaliśmy się do portu w Tallinnie, skąd promem przez Zatokę Fińską dotarliśmy do Helsinek. Tam przywitali nas przyjaciele z Finlandii - Mari Lehtimäki i inni członkowie Regionu IPA Helsinki. Razem udaliśmy się do Komendy Policji Kryminalnej gdzie zapoznaliśmy się z pracą policjantów fińskich. Przedstawiono nam osiągnięcia i metody badawcze stosowane w helsińskim Laboratorium Kryminalistycznym. Ponadto zwiedziliśmy Muzeum Policji, w którym zgromadzono przedmioty znalezione i zabezpieczone na miejscach poważnych przestępstw m.in. polski pistolet „Vis". Na zakończenie tej wizyty wręczyliśmy drobne upominki oraz materiały promujące Leszno. Po spożyciu obiadu w policyjnej stołówce udaliśmy się w okolice miejscowości Inkoo leżącej ok.60 km od Helsinek. Tam zostaliśmy zakwaterowani nad jeziorem w „Siniranta"- ośrodku wypoczynkowym helsińskich policjantów. W drewnianym domku uroczyście przywitali nas znajomi Finowie, którzy odwiedzili Leszno w ubiegłym roku. Riitta Nousiainen przedstawiła w bardzo obrazowy sposób fińskie tradycje. Po posiłku i wymianie upominków udaliśmy się do tradycyjnej sauny, połączonej z kąpielą w zimnym jeziorze. Na zakończenie dnia zebraliśmy się przy grilu.

Drugi dzień naszego pobytu w Finlandii obejmował zwiedzanie miasta Porvoo, które jest jednym z najstarszych miast w tym kraju. Znane jest z zabytkowego Starego Miasta z bardzo charakterystyczną drewnianą architekturą. Porvoo jest istotnym ośrodkiem fińskiej turystyki. Niespodzianką dla nas był widok, na jednym z placów w Porvoo, armaty wykonanej w roku 1938 w Zakładach Zbrojeniowych w Starachowicach. Po zwiedzaniu miasta udaliśmy się do Komendy Policji, gdzie zapoznaliśmy się z pracą tamtejszych policjantów. Ostatnim punktem naszej wizyty w tym dniu był pokaz tresury psów policyjnych. Jak jest w zwyczaju Międzynarodowego Stowarzyszenia Policji, gospodarzowi tej wizyty - Esko Kares oraz policjantom uczestniczącym w pokazie psów wręczyliśmy drobne upominki i materiały promujące nasze miasto.

9 maja 2010 spędziliśmy w towarzystwie naszych przyjaciół zwiedzając Helsinki. Na terenie dzisiejszych Helsinek już w XV wieku istniała niewielka osada. Właściwe miasto zostało założone w 1550 roku przez króla Gustawa Wazę. Stało się ono ważnym ośrodkiem handlu. W 1640 roku główne centrum miasta zostało przeniesione na obecne miejsce. Często niszczone przez Rosjan. W 1710 roku wybuchła niewielka epidemia. W XVIII wieku nastąpił przyspieszony rozwój miasta. W 1748 roku wybudowano twierdzę Suomenlinna. W 1809 Finlandia stała się częścią Rosji.  W celu zmniejszenia wpływów szwedzkich w Finlandii car chciał przenieść stolicę z Turku do Helsinek. Po wielkim pożarze w 1812 roku miasto zostało stolicą kraju. Helsinki zaczęto rozbudowywać na wzór rosyjskiego Petersburga. Wtedy powstało mnóstwo instytucji i budynków klasycystycznych, rozwinął się przemysł. W 1870 roku zbudowano pierwszą linię kolejową. W 1918 roku Helsinki stały się stolicą niepodległej Finlandii. Po II wojnie światowej nastąpił bardzo szybki rozwój miasta. W 1952 roku było gospodarzem letnich igrzysk olimpijskich. W 1972 roku podpisano tam traktat KBWE. Miasto stało się modne, a dziś jest jedną z 9 stolic kulturalnych Europy. Po kryzysie gospodarczym na początku lat 90 XX wieku, miasto powtórnie zaczęło się rozwijać.

Jednym z punktów zwiedzania Helsinek była wizyta w Posterunku Policji Wodnej - Katajanokka i pływanie policyjnymi łodziami po porcie i morzu. Podziwialiśmy urocze wysepki oraz morską twierdzę. Po krótkim odpoczynku pojechaliśmy na Plac Senacki, gdzie zwiedziliśmy Katedrę Luterańską.   Po smacznym obiedzie i lodach udaliśmy się do Linnanmäki - wesołego miasteczka, położonego w dzielnicy Alppila. Najstarsze urządzenie to karuzela, która została zbudowana w 1896r. Najbardziej popularna jest kolejka górska, istniejąca od 1951r. którą zjechały Alicja, Dorota i Mari - było super (koledzy nie chcieli jechać kolejką, bo „ktoś musiał robić zdjęcia"). Podziwialiśmy także panoramę Helsinek ze specjalnej wieży widokowej.  Linnanmäki należy do najczęściej odwiedzanych miejsc w Helsinkach. W drodze powrotnej do „bazy" obejrzeliśmy Pomnik Sibeliusa poświęcony fińskiemu kompozytorowi Jeanowi Sibeliusowi oraz kościół w skale z 1975 r. projektu Alvara Aalto, gdzie słuchaliśmy próby generalnej zespołu muzyki poważnej przed występem w telewizji.   Późnym wieczorem wróciliśmy do Inkoo, gdzie czekała na nas przygotowana przez Lasse Seitavuopio sauna, a potem fińska kolacja ze smacznymi pierożkami karelskimi z pastą jajeczną zrobionymi przez Mirję. Przez cały czas pobytu nasi fińscy przyjaciele opiekowali się nami bardzo serdecznie i ciepło. Program naszego pobytu został przygotowany na szóstkę, za co bardzo, bardzo dziękujemy.

Przyjaciół z Finlandii zaprosiliśmy na Jubileusz 15-lecia Regionu IPA Leszno  w 2011 r.

Następnego dnia o godz.5.00 wyruszyliśmy w drogę powrotną. Promem do Tallinna i dalej na południe europejską trasą E 67, która łączy Skandynawię z Europą Środkową. Zbaczając z szlaku zwiedziliśmy stolicę Łotwy - Rygę leżącą na rzeką Dźwiną u ujścia do Bałtyku w Zatoce Ryskiej. Ryga jest wpisana na listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO. Jest jednym z 32 miast leżących na trasie turystycznej pod nazwą Europejskiego Szlaku Gotyku Ceglanego związanego z ceglaną architekturą w siedmiu krajach wokół Morza Bałtyckiego. Najbardziej urzekł nas Dom Bractwa Czarnogłowych znajdujący się na palcu ratuszowym wzniesiony na początku XIV w. i odbudowany po zniszczeniach wojennych w latach 1995-1999. W tym budynku dawniej nazywanym Dworem Artusa podpisano Traktat Ryski. Po godzinnej przerwie zaplanowanej na zwiedzanie Rygi i przejechaniu około 300 km wjechaliśmy do Polski. W Suwałkach, po noclegu złożyliśmy wizytę u Komendanta Miejskiego Policji, któremu podziękowaliśmy za pomoc w realizacji naszej wycieczki, wręczając drobne upominki i materiały promujące nasze miasto. Po sprawnej naprawie jednego z naszych samochodów, wieczorem 11 maja 2010 roku szczęśliwie dotarliśmy do Leszna.

Nähdään- Do zobaczenia w Polsce.