Aktualności

10 lecie Regionu IPA Galanta

03.07.2014r.

dsc_003829 maja br. członkowie Regionu IPA Leszno udali się na obchody jubileuszu 10 lecia Regionu IPA Galanta.

10 lat Regionu IPA Galanta

29 maj 2014

W dniu 29 maja br. o godz. 04.00 członkowie Regionu IPA Leszno:

Dorota Andrzejewska – sekretarz

Mirosław Kamiński – skarbnik

Jacek Urban – Komisja Rewizyjna

Maciej Turek – członek Prezydium

Udali się na obchody jubileuszu 10 lecia Regionu IPA Galanta. Uczestnicy przedstawili swoje propozycje pokonania tej trasy . Ja przedstawiłam wersję autostradową ( Leszno, Wrocław , Gliwice, Cieszyn , Żilina , Trenczyn, Trnawa , Galanta – czas 8 godzin) ale zostałam przegłosowana i jechaliśmy przez Wrocław, Racibórz, Ostrawa, Valašské Meziàièi, Vestin,  Trenczyn, Sered , Galanta – czas 10 godzin  na miejscu byliśmy o godz. 13.00. Droga była trudna i przeplatana swarami i monologiem Jacka. Po przybyciu do Galanty spotkaliśmy się z Arnim  który prowadził nas na miejsce zakwaterowania w Hotelu G & G w miejscowości Šal`a  gdzie przywitali nas przyjaciele z Galanty i pozostałe delegacje  a mianowicie z Czech i Szwajcarii. Potem udaliśmy się autobusem do Galanty gdzie zwiedzaliśmy pałac neogotycki z 1861, który powstał w wyniku przebudowy renesansowego dworu obronnego z XVII wieku, później barokowego rodu Esterhazy obecnie w odbudowie.  Drugim obiektem jaki nam pokazano to Muzeum Regionalne w centrum miasta. Następnie udaliśmy się na kolacje powitalną do Restauracji „Złoty bażant” w miejscowości Mostovà  gdzie dołączyli do nas koledzy z Węgier. Po przywitaniu przez  Przewodniczącego Územnej úradovne Galanta Slovenskej sekcie IPA mgr Milan Kaniš i smacznej kolacji rozpoczęły się  ipa-pogaduszki przy piwie i palince . Późnym wieczorem dotarliśmy  do hotelu.

30 maj 2014 r.

Po słowackim śniadaniu pojechaliśmy do miasta Nitra czwarte co do wielkości miasto (87 tys. mieszkańców) Słowacji, położone na zachodzie kraju nad rzeką Nitrą. Stolica kraju nitrzańskiego. W podziemiach katedry w Nitrze znajdują się relikwie św. Cyryla oraz pierwszego polskiego (polskojęzycznego) świętego - św. Andrzeja Świerada a także jednego z jego uczniów św. Benedykta.

Nitra uważana jest za najstarsze (obok Bratysławy) miasto Słowacji. W Nitrze katedrę  św. Emerana, która wznosi się nad miastem jest jednym z najstarszych miejsc biskupich wśród ludów słowiańskich. W dniu 30 czerwca 1995 r. odwiedził to miejsce św. Jan Paweł II – papież ,który w swoim przemówieniu przypomniał „ Nitra opowiada o pierwszym tysiącleciu. Tu niedaleko stał pierwszy Kościół chrześcijański w całej Europie Środkowej i Wschodniej. Tutaj od roku 828 ziarno pszenicy staje się Ciałem Chrystusa w Eucharystii. Zwiedziliśmy także muzeum diecezji gdzie znajdują się pierwsze dokumenty pisane , ewangeliarz nitrzański z XI w. ornaty i przepiękne kielichy mszalne. Po tej interesującej wycieczce jechaliśmy na obiad do Hotelu Hoffer przy Nitrze. Obiad nam smakował . Pierwszy raz widzieliśmy, że drugie danie je się z kompotem a nie jak w Polsce z surówką obiad kończył  się ciastem słowackim  u nas to szarlotka.  Gdy wychodziliśmy z obiadu Atilla częstował nas polinką cynamonowo-jabłkową  bardzo dobra polecam.

O godz. 20.00 w reštaurácii Malý Dunaj w Trsticiach rozpoczęła się uroczysta gala jubileuszowa prowadził ją Milan w towarzystwie Ludovita i Arniego. Najserdeczniejsze życzenia z okazji jubileuszu przekazały wszystkie delegacje. Od delegacji czeskiej otrzymali szklany puchar i szal IPA, delegacja szwajcarska wręczyła drewniany zegar  i stary mundur policjanta szwajcarskiego, delegacja węgierska wręczyła okolicznościowy szklany ryngraf, delegacja polska wyróżniła Petra Toth wręczając mu legitymację „Zasłużony dla Sekcji Polskiej IPA” i list gratulacyjny od Przewodniczącego Regionu IPA Leszno Piotra Bilińskiego , Územnej úradovne Galanta Slovenskej sekcie IPA wręczyliśmy szklany ryngraf okolicznościowy proporczyk oraz list gratulacyjny od przewodniczącego , który odczytał Jacek Urban. Po części oficjalnej rozpoczęła się część artystyczna, a potem tańce hulanki i swawole wszystkich uczestników imprezy, która zakończyła się o trzeciej nad ranem.

31 maj 2014

Dzień rozpoczął się śniadaniem  potem jechaliśmy do Winnicy Nebojsa na degustaję win wytrawnych, półwytrawnych i słodkich próbowaliśmy także miejscowego sera owczego i brynzy. Najedzeni i opici winem pojechaliśmy do Galanty aby odpocząć w parku wodnym  „Galandia”na którym spędziliśmy trzy godziny relaksując się w wodach termalnych i korzystać  wodnych atrakcji między innymi dzikiej rzeki, zjazdach w rurach itp.

Wieczorem wróciliśmy do restauracji  „ Złoty bażant „ na kolację pożegnalną  zakończoną wręczeniem upominków przez organizatorów gali  połączonej z sesją fotograficzną.

01 czerwiec 2014

O godz. 8.00 śniadanie uściski i całusy oraz łzy , wymiana wizytówek i powrót do domu.

My jeszcze spotkaliśmy się z zastępcą  komendanta w Galancie  majorem Jurajem  Èeman  na kawie  w jego gabinecie na zakończenie spotkania wręczył Jackowi Urban ulubioną palinkę czereśniową a dla członków Regionu IPA Leszno kolejną palinkę, którą dzisiaj spróbujemy wznosząc tost Czut, czut Galanta.