Aktualności

Wizyta w JINDRICHUV HRADEC w Czechach

05.03.2015r.

WIZYTA DELEGACJI REGIONU IPA LESZNO JINDRICHUV HRADEC CZECHY

W dniach 27.02 do 01.03.2015r.

W dniu 27.02.2015r,o godzinie 7.30 rano wyjechaliśmy z Leszna do Jindrichuv Hradec, na zaproszenie udała się 4-osobowa grupa Regionu IPA Leszno w składzie: Mirosław Kamiński, Adam Maćkowiak, Tadeusz Wiśniewski oraz Piotr Szymański.

Na miejsce dojechaliśmy około godziny 16.30, droga bardzo szybko nam mijała,przy wspaniałej pogodzie. Na miejscu przy Hotelu powitali nas koledzy z Jindrichuv Hradec - Vladimir Hanousek i Milan Synek. Następnie udaliśmy się do naszego Hotelu i tam w restauracji oczekiwaliśmy na Region IPA z Sopronu. Około godziny 19.00 udaliśmy się na małe sportowe lotnisko, gdzie odbyło się uroczyste powitanie zaproszonych Regionów IPA.

Po powitaniu odbyła się uroczysta kolacja,w trakcie jej trwania przygrywał zespół GRASS AND ROSES,są oni członkami IPA Jindrichuv Hradec. Czas mijał bardzo szybko, do Hotelu przyjechaliśmy bardzo późno.

W dniu 28.02 2015r, udaliśmy się na zwiedzanie miasta, które ma około 24tyś.mieszkańców. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie Zamku, który jest jednym z najcenniejszych zabytków tego Miasta.

O godzinie 19.00 udaliśmy się na uroczysty Bal zorganizowany przez policjantów Jindrichuv Hradec, do tańca przygrywał zespół Policji. Podczas wejścia na Bal kolega Vladimir Hanousek przedstawił nam Wice Przewodniczącego IPA Czech - Bolesława Dvoraka oraz Przewodniczącego Związku Policjantów Milana Stepanka.

W trakcie Balu zostały wręczone upominki.

Dnia 1.03.2015r, po śniadaniu zostaliśmy pożegnani przez naszych kolegów i o godz.10.00 wyjechaliśmy w drogę powrotną do LESZNA.

Jindrichuv Hradec to zabytkowe miasto w południowych Czechach położone nad rzeką Neżarką na historycznym pograniczu pomiędzy Czechami, Morawami i Austrią. Jego początki sięgają przełomu IX i X wieku, kiedy to znajdował się tu niewielki drewniany gród obronny. W późniejszym czasie tereny te wraz z osadą dostały się pod panowanie członków zamożnego i wpływowego czeskiego rodu Vitkovci. Korzystne położenie na skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych powodowało, że Jindrichuv przez wieki pozostawał jednym z najzamożniejszych czeskich miast. Przetrwało ono także bez większego uszczerbku wojny husyckie oraz wojnę trzydziestoletnią (konflikt zbrojny trwający od 1618 do 1648 pomiędzy protestanckimi państwami Świętego Cesarstwa Rzymskiego, a katolicką dynastią Habsburgów). Dopiero pożary jakie nawiedziły miasto w 1773 roku i później w 1801 roku spowodowały, że Jindrichuv utracił swoje znaczenie.

Zwiedzanie

Jednym z najcenniejszych zabytków miasta jest górujący nad okolicą majestatyczny średniowieczny zamek. Jest to trzecia co do wielkości (po Hradczanach w Pradze i zamku w Czeski Krumlov) tego tupu budowla w całej Republice Czeskiej. Pierwotny gród warowny w miejscu obecnej budowli wzniesiony został w XIII wieku. Jego fundatorem był należący do rodu Vitkovci - Jindrich z Noveho Hradce. W XVI wieku zamek przebudowany został w okazałą renesansową rezydencję.

Odwiedzając Jindilchew Hradec warto także zobaczyć monumentalną XIV wieczną Bazylikę Najświętszej Marii Panny, Zamkowy Browar, Ratusz, XVIII wieczną barokową kolumnę Świętej Trójcy, kościół św. Jana Chrzciciela oraz znajdujące się w byłym budynku seminarium jezuickiego (obecnie muzeum) Kyzove Jasełka (największa na świecie ruchoma szopka).