Aktualności

25 Lecie Sekcji Węgierskiej Györ  Moson - Sopron

27.06.2016r.

25 Lecie Sekcji Węgierskiej Györ – Moson - Sopron

Na zaproszenie Marii Meszaros – Przewodniczącej Sekcji Węgierskiej IPA Györ – Moson – Sopron w dniu 23 czerwca 2016 roku, członkowie Regionu IPA Leszno, Mariola Wiśniewska, Adam Maćkowiak, Jacek Urban i Piotr Biliński udali się do miejscowości Sopron, na Węgrzech. Po spokojnej podróży przez Polskę, Czechy, Słowację i Węgry w godzinach popołudniowych dojechaliśmy na miejsce, gdzie w holu Hotelu Szieszta przywitali nas koledzy z Sopronu. Każdy z nas otrzymał upominek, a następnie po krótkiej chwili odpoczynku udaliśmy się do hotelowych pokoi.

Około godziny 18.30 „Ciuchcią miejską” przez ulice Sopronu pojechaliśmy do Vinoteki GANGL Boraszat gdzie mogliśmy zobaczyć piwnice z przechowywanym winem, skosztować młodych roczników wina oraz posłuchać o historii miejsca i produkcji wina w tej Vinotece. W jednym z przygotowanych pomieszczeń piwnicznych urządzono jadalnię, w której zjedliśmy wspaniałą kolację. W trakcie tego spotkania Maria Meszaros powitała wszystkich przybyłych gości oraz podziękowała za gościnę właścicielowi Vinoteki. Pomimo zmęczenia po podróży biesiadowaliśmy do późna.

Następnego dnia tj. 24 czerwca, po śniadaniu, autokarem pojechaliśmy w dość nietypowe miejsce, a mianowicie, dane nam było zobaczyć od środka więzienie w Sopronie. Oprowadzała nas po nim koleżanka z IPA Sopron Enikõ Horvath – funkcjonariusz tego zakładu. Zjedliśmy tam obiad, a także szef tego zakładu Płk. Thomas Nima,  przedstawił nam jego funkcjonowanie w liczbach. Niestety nie można było fotografować wnętrza zakładu.

Kolejnym punktem naszej wycieczki była granica Węgiersko – Austriacka, a dokładnie miejsce nazwane „Piknik Panaeuropejski”. W dniu 19 sierpnia 1989 roku tysiące ludzi zjechało w okolice węgierskiego miasta Sopron przy granicy z Austrią na „piknik paneuropejski”. Impreza ta została zorganizowana za zgodą węgierskich władz przez demokratyczną opozycję i ruch paneuropejski Ottona Habsburga i była okazją, aby na trzy godziny otworzyć granicę, stając się jednym ze znamiennych epizodów towarzyszących upadkowi żelaznej kurtyny.

Po obejrzeniu gablot ze zdjęciami z tamtego okresu i odpoczynku pojechaliśmy do miejscowości Fertõvákos, znajdującej się około 10 km od Sopronu gdzie weszliśmy na teren kamieniołomu. Jest on jedną z najciekawszych atrakcji Fertõrákos. Jest częścią regionu Fertõ, Światowego Dziedzictwa i daje nam szansę odkryć uroki naturalnego środowiska, tworzonego przez człowieka. Obszar ten był kiedyś objęty terenem morza (morzem Panonii), i dlatego możemy być świadkami skamieniałości na ścianach kamieniołomu. Rzymianie wykorzystali wapień z tego kamieniołomu do budowy ścian miasta Sopron, który nazwali Scarbantii. Ten kamień był popularnym materiałem budowlanym w ciągu ostatnich kilku stuleci, ponieważ łatwo było go wydobywać. Wydobywanie kamienne stworzył ogromne puste przestrzenie. Pozostały bezużyteczne warstwy pokrycia hal jak i ogromnych sufitów. Wnętrza w salach przypominają starożytne egipskie świątynie skalne. Ich doskonała akustyka tworzy idealne miejsce i niepowtarzalną atmosferę koncertów odbywających się w specjalnie utworzonym teatrze, każdego lata. Punkt widokowy kamieniołomu oferuje niezapomniany widok na ogromny obszar jeziora Fertõ.

Zwiedzanie tego miejsca było ponadto o tyle przyjemne, że mogliśmy schować się przed temperaturą, która na dworze wynosiła 36 stopni w cieniu.

Wizyta w Sopronie nie mogłaby odbyć się bez możliwości zobaczenia przepięknego zamku o nazwie Esterháza, gdzie się udaliśmy. Jest to zamek w Fertõd na Węgrzech, którego budowę zlecił w 1766 roku Mikołaj Józef książę Esterházy. Ezterháza bywa nazywany "węgierskim wersalem". Na tych terenach stała wcześniej myśliwska loggia Süttör, zbudowana według projektu Antona Erharda Matinelliego z 1720 roku. Pierwszym architektem był Johann Ferdinand Mödlhammer, którego w 1765 r. zastąpił Melchior Hefele. W pałacu Esterháza tworzył w latach 1761-1790 swą muzykę Joseph Haydn. Pałac ma 126 pokoi, a biblioteka 22 tys. książek.

Przy wyjściu z zamku członkowie Regiony IPA Leszno wpisali się do Księgi Pamiątkowej zamku.

Po paru chwilach spaceru po terenach tego wspaniałego miejsca pojechaliśmy nad jezioro Nezyderskie, gdzie nieoczekiwanie wsiedliśmy na statek wycieczkowy Pani Kovacs Gabrielli. Po odcumowaniu i odbiciu od brzegu spostrzegliśmy, że na pokładzie przygotowywany jest przez Panią Gabriellę grill. Zostaliśmy zaproszeni do zajęcia miejsc, podano nam białe i czerwone wino, a do tańca przygrywał nam na keyboardzie oraz śpiewał członek załogi. Na statku spędziliśmy parę godzin, a następnie wróciliśmy do hotelu Szieszta.

W dniu 25 czerwca od rana udaliśmy się do centrum Sopronu. Jest to miasto położone blisko granicy z Austrią, na północ od Alp Węgierskich i południe od Jeziora Nezyderskiego. Miasto połączone jest liniami kolejowymi z Wiedniem, Budapesztem i Bratysławą. Miasto znane jest z dobrych win. Lokalnym specjałem są wina tramini i Soproni Kékfrankos.

Osadnictwo na terenach Sopronu sięga czasów prehistorycznych. Rzymska warownia Scarbantia została odbudowana dopiero w XI wieku przez francuskich krzyżowców. Status wolnego miasta królewskiego od roku 1277. Po upadku Austro-Węgier, pomimo ustaleń Traktatu w Trianon, przydzielających Sopron wraz z okręgiem Austrii, mieszkańcy miasta (w większości niemieckojęzyczni, lecz uważający się za Węgrów) zdecydowanie zaprotestowali. W Sopronie przeprowadzono więc plebiscyt, w wyniku którego miasto pozostało na Węgrzech, a reszta obecnego landu Burgenland przeszła zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami do Austrii. Na pamiątkę tego wydarzenia miasto otrzymało dumny tytuł "najbardziej lojalnego miasta Węgier". W 1939 roku w Sopronie utworzono obóz dla internowanych żołnierzy polskich. Większość tych żołnierzy, przez Jugosławię dotarła do Francji, później do Anglii, aby kontynuować rozpoczętą we wrześniu 1939 roku walkę z okupantami. Miasto jest dzisiaj głównym ośrodkiem mniejszości niemieckiej na Węgrzech.

Architektura starej części miasta wskazuje na jego starą historię, ściany i budynki z czasów Imperium rzymskiego są wciąż często widywane, razem z pozostałościami po średniowieczu, renesansie i baroku pokazują lata stabilności finansowej (wręcz zamożności). W mieście jest również stara synagoga i inne pozostałości po społeczności żydowskiej, która została wypędzona w XVI wieku. (informacja z https://pl.wikipedia.org/wiki/Sopron)

Na terenie miasta spędziliśmy całe dopołudnie, a po obiedzie wśród straganów i miejskich występów z okazji dni miasta, udaliśmy się do hotelu.

O godzinie 18.oo zeszliśmy do Sali bankietowej w hotelu Szieszta gdzie miała odbyć się uroczystość jubileuszowa 25 Lecia Sekcji IPA Györ – Moson – Sopron. Po zajęciu miejsca przywitaliśmy się z kolegami z Czech i Rumuni. Po paru chwilach rozpoczęła się jubileuszowa gala.

Przewodnicząca Maria Meszaros przywitała przybyłych gości, a po odegraniu hymnu IPA, przedstawiła historię Międzynarodowego Stowarzyszenia Policji. Każdej z delegacji wręczyła okazjonalną pamiątkę.

W trakcie uroczystości, członkowie Regionu IPA Leszno, złożyli życzenia Marii Meszaros z okazji jubileuszu przekazując list gratulacyjny wraz ze szklaną statuetką. Jednocześnie przy sztandarze Sekcji upieliśmy szarfę w barwach narodowych Polski ze znakami IPA i napisem „Region IPA Leszno”.

Po części oficjalnej uroczystości wystąpił węgierski, taneczny zespół ludowy. Mieliśmy także okazję zobaczyć występ naszej węgierskiej koleżanki Enikõ Horvath, która w przepięknej sukni zaśpiewała dla wszystkich zgromadzonych.

Wieczór, pomimo panującej wysokiej temperatury spędziliśmy w miłym towarzystwie kolegów z innych krajów Europy.

W dniu 26 czerwca, w niedzielę, po śniadaniu i pożegnaniu się z przyjaciółmi, szczególnie Marią i kolegami z Sopronu udaliśmy się do Leszna.

Dziękujemy za wspaniałe przyjęcie oraz program pełen atrakcji.