Prewencja Kryminalna

Przedświąteczne zakupy w sieci

15.12.2014r.

kompCzas przedświąteczny to czas wzmożonych przygotowań, prania, sprzątania, gotowania. W tym gorącym okresie, często w ostatniej chwili, przypominamy sobie o zakupie prezentów. W natłoku obowiązków decydujemy się na zakupy przez Internet. Co zrobić by nie paść ofiarą oszustwa?

8 grudnia do Komendy leszczyńskiej zgłosił się mężczyzna, który powiadomił, że został oszukany. Mężczyzna ten jest przedsiębiorcą dla którego zakupy i przelewy przez Internet są codziennością. Jakież było zdziwienie Pana gdy po dokonaniu opłaty za towar, okazało się, że kwota ponad 2200 złotych nigdy nie dotarła do sprzedawcy. Policjanci ustalili, iż mężczyzna ten podczas wykonywania przelewu bankowego, skopiował numer konta na który miał przelać umówioną kwotę, a następnie wkleił go w okienko przelewu banku i dokonał płatności. Pieniądze jednak nie dotarły do kontrahenta tylko do oszusta.
 
Oszustwo to jest możliwe gdy nasz komputer jest zainfekowany. Wirus, kiedy kopiujemy numer konta, na który chcemy wpłacić pieniądze, dokonuje zmiany właściwego numeru na numer konta oszusta. Wklejając numer oraz dokonując przelewu, niczego nieświadomi, tracimy pieniądze.
 
Jest to jeden tylko z przykładów oszustw dokonywanych w sieci. W tym gorącym przedświątecznym okresie często zapominamy o zakupie prezentów, lub po prostu odkładamy to na ostatnią chwilę. Z braku czasu, by nie biegać po przepełnionych sklepach, w końcu decydujemy się na zakupy on – line. Takie zakupy to właściwie same plusy są szybkie, wygodne, nie zmuszają nas do wyjścia z domu. Dlatego z roku na rok jest coraz więcej osób, które w ten sposób dokonują zakupów. Niestety też coraz więcej osób zgłasza się do Komendy dlatego, że w sieci padło ofiarą przestępstwa. Internetowi oszuści są bardzo pomysłowi, wykorzystują każdą nadarzającą się okazję, a okazji jest mnóstwo, często sami im „pomagamy”. W takim razie co robić?
 
Przede wszystkim nie czekaj na ostatnią chwilę. Zamawianie towarów z odpowiednim wyprzedzeniem daje możliwość spokojnego oczekiwania na dostawę i ewentualny czas na wymianę.
 
Wybieraj przedmiot rozsądnie. Należy uważać na super okazje. Zbyt niska cena za stosunkowo drogi przedmiot powinna szczególnie wzbudzić czujność. Oferta sprzedaży powinna zawierać szczegółowy opis przedmiotu, który nas interesuje. Jeżeli zdjęcia przedmiotu są słabej jakości albo są to zdjęcia pobrane ze strony producenta, warto poprosić sprzedającego, aby przesłał więcej zdjęć, pokazujących detale interesującego nas przedmiotu. Sprzedający powinien w ofercie precyzować dostępne formy zapłaty za przedmiot oraz opcje jego dostarczenia.
 
Najważniejsze to wybrać kontrahenta, który cieszy się zaufaniem wśród swoich klientów. Korzystajmy z zaufanych sklepów internetowych, które działają już jakiś czas na rynku. Sprzedający w Internecie powinni udzielić konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o istotnych warunkach umowy: zasadach składania reklamacji, towarach i usługach oferowanych drogą elektroniczną, a także nazwie i adresie sklepu, jeśli taki prowadzi. Sklep lub firma powinna podawać takie dane jak NIP, REGON i tzw. nr KRS (numer z Krajowego Rejestru Sądowego). Sprzedającego można również zweryfikować korzystając z systemu komentarzy oraz oceny sprzedaży. Dowiedz się w jaki sposób możesz zapłacić za przedmiot i jak go otrzymasz. Jeśli dostałeś maila z informacją o zakupie, sprawdź dokładnie czy wiadomość pochodzi od rzeczywistego sprzedawcy, zwłaszcza, gdy podany w niej jest nr konta, na który masz przelać należność. Zawsze kiedy masz wątpliwości skontaktuj się ze Sprzedawcą.
 
Nie kopiuj numeru konta. Po otrzymaniu informacji z danymi do przelewu, nie kopiujemy numeru konta. Cyfra po cyfrze przepisujemy numer w odpowiednie okienko do przelewu.
 
Jeżeli paczka nie dotarła na czas, nie panikuj. Spróbuj nawiązać kontakt ze sprzedawcą. Pamiętaj, że regulaminy aukcji czy sklepów internetowych zakładają kilka dni na podjecie kontaktu z kontrahentem i na odpowiedź. Jeśli minęło zbyt dużo czasu lub otrzymałeś przedmiot znacznie odbiegający od tego, co zakupiłeś w Internecie podejmij działanie. Jeśli w Internecie zaczyna pojawiać się coraz więcej opinii o braku kontaktu ze sprzedawcą to sytuacja, która powinna nas zaalarmować.
 
Kupuj w sieci korzystając tylko z komputera domowego. Zachowuj całą korespondencję ze sprzedawcą. Upewnij się czy połączenie internetowe jest bezpieczne - na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu - literki "https". Zainstaluj niezbędne, legalne programy zabezpieczające, zapory sieciowe i regularnie je aktualizuj. Zabezpiecz swoją przeglądarkę i unikaj podejrzanych stron internetowych.
 
Powinniśmy jednak pozostać świadomi tego, że bezpieczeństwo w wirtualnym świecie zależy od nas samych. Nie pomogą nam żadne zabezpieczenia systemowe jeżeli sami nie zachowamy należytej ostrożności i zdrowego rozsądku.
Powrót na górę strony