Zmień opony na zimowe
DLACZEGO ZIMóWKI ?
SPOT TV
Opona zimowa i jej właściwości oraz inne parametry trakcyjne wpływające na bezpieczeństwo w ruchu drogowy.
- Budowa i cechy trakcyjne opon zimowych uzasadniające ich stosowanie w warunkach zimowych to:
- rzeźba bieżnika, wyposażona jest w większą ilość lamelek (głębokich nacięć żeber bieżnika) poprawiająca przyczepność poprzez większą elastyczność czoła bieżnika, tym samym lepszy kontakt z nawierzchnią pokrytą błotem, śniegiem lub pozostałościami po posypywaniu nawierzchni.
- rowki bieżnika są zazwyczaj szersze, umożliwiające samooczyszczenie ze śniegu i błota, ich kierunkowość umożliwia utrzymanie zadanego kierunku jazdy na nawierzchni pokrytej kopnym śniegiem lub warstwą błota pośniegowego. Ostatnio coraz częściej producenci opon stosują rzeźby asymetryczne.
- Guma bieżnika jest bardziej miękka w porównaniu do opon letnich zapewniając wraz ze spadkiem temperatury w miarę dobrą przyczepność. Guma opon letnich przy temperaturach zbliżonych do ujemnych i ujemnych twardnieje powodując wyraźny spadek przyczepności szczególnie na mokrej nawierzchni,
- Na nawierzchniach typowo zimowych tzn. ubity zmrożony śnieg przyczepność opon letnich spada gwałtownie nie gwarantując skutecznego kierowania, hamowania ani przyspieszania. W ostatnich latach producenci opon dodają do gumy bieżnika specjalną krzemionkę, poprawiającą przyczepność. Guma takich opon zachowuje dłużej dobre cechy trakcyjne w warunkach zimowych w porównaniu do opon bez takich dodatków.
- W Polsce nie ma określonych terminów od kiedy należy zakładać opony zimowe i kiedy je zdejmować. Zależy to od warunków atmosferycznych oraz rejonu w jakim pojazd eksploatujemy. Nie można porównywać warunków eksploatacyjnych dużych miast w centralnej Polsce do rejonów górskich lub polski północno-wschodniej. Problem ten należy rozwiązać poprzez porady w specjalistycznych serwisach, w których zazwyczaj przechowuje się opony zimowe.
- Nie wskazane jest stosowanie opon zimowych tylko na jednej osi pojazdu, szczególnie napędowej. Umożliwi to nam lepsze przyspieszanie ale niestety spowoduje problemy z kierowalnością i statecznością samochodu w czasie pokonywania zakrętów i hamowania (na podstawie prób testowych, popartych analizą teoretyczną kierowalności i stateczności).
- Ogumienie uniwersalne oznaczone jako M+S (błotno-śniegowe) jeżeli jest dostępne, zapewnia średnie warunki eksploatacji zimą i latem. W trudniejszych warunkach zimowych np. góry kopny śnieg, opony takie nie zawsze spełniają nasze oczekiwania. Chyba, że mamy w bagażniku łańcuchy, na których jednak nie można przekraczać 50 km/h, a jazda na nawierzchni oczyszczonej ze śniegu i błota nie jest zbyt komfortowa.
Dane z testów badawczych dla uświadomienia, że warunki zimowe powodują zawsze zmniejszenie przyczepności opon do nawierzchni i jeżeli takie warunki występują należy zabezpieczyć się w opony zimowe a już na drodze zdjąć nogę z gazu.
Rodzaj nawierzchni |
Typ opon
|
Długość drogi hamowania (m) dla samochodów wyposażonych w ABS |
Ubity zmrożony śnieg
Prędkość 60 km/h |
letnie
|
98 |
zimowe
|
55 |
|
|
|
Długość drogi hamowania (m) dla samochodów bez ABS |
Ubity zmrożony śnieg
Prędkość 60 km/h |
letnie
|
174 |
zimowe
|
98 |
wykorzystano materiał WRD KWP w Poznaniu,
Film w formacie nieobsługiwanym przez odtwarzacz. Pobierz plik (format flv - rozmiar 2.79 MB)