BEZPIECZEŃSTWO PIESZYCH
Pieszy to niechroniony uczestnik ruchu drogowego. Wypadki drogowe z ofiarami wśród pieszych należą do jednych z najczęściej występujących zdarzeń drogowych i kończących się bardzo tragicznie. W Polsce piesi uczestniczą w około 25% wypadków drogowych.
Na terenie powiatu leszczyńskiego w 2009roku piesi brali udział w 25 ( 16% ogółu wypadków) wypadkach drogowych, gdzie zginęła 1 osoba i 24 zostały ranne. W 2008roku piesi brali udział w 38 ( 24% ogółu wypadków) wypadkach drogowych, gdzie zginęły 4 osoby i 37 zostało rannych. Najczęściej do tych wypadków dochodzi w porze wieczornej, kiedy widoczność jest zmniejszona lub podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych. Wtedy pieszy nie wyposażony w elementy odblaskowe staje się mało widoczny na drodze. Po zmroku postać człowieka idącego drogą, ubranego w ciemną odzież jest zauważalna przez kierującego z odległości około 20 - 30 metrów lub z odległości mniejszej w zależności od warunków atmosferycznych.
Elementy odblaskowe na odzieży pieszego pozwalają na zauważenie go z odległości minimum 150 metrów lub większej. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego jak długa jest droga hamowania samochodu. Samochód jadący z prędkością około 50 km/h w ciągu jednej sekundy pokonuje dystans około14 metrów, to czas i odległość potrzebna, aby kierujący pojazdem zareagował na pieszego znajdującego się na jezdni. W tym czasie pojazd nie zwalnia – kierujący nie zdąży nawet nacisnąć na hamulec. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni wynosi około 26 metrów. Śliska nawierzchnia wydłuża tą drogę o następne wiele metrów. Pieszy musi dać czas i szansę kierującemu pojazdem samochodowym na zareagowanie, i hamowanie. Dlatego bycie widocznym na drodze i przestrzeganie przepisów o ruchu pieszych jest bardzo ważne.
Warto przypomnieć jak pieszy powinien się zachować na drodze.
1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla
pieszych, a w razie ich braku -
z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać,
pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej
jej krawędzi
i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
2. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi.
3. Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.
Przepisów powyższych nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.
Pieszemu zabrania się:
● wchodzenia na jezdnię:
a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
● przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
● zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
● przebiegania przez jezdnię;
● chodzenia po torowisku;
● wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
● przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub
przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po
której stronie jezdni one się znajdują,
● wchodzenia na jezdnię przy wyświetlanym czerwonym sygnale na sygnalizatorze dla
pieszych
Najczęstszą
przyczyną zaistnienia wypadków drogowych w których uczestniczą piesi
są błędy pieszych polegające na naruszeniu w/w przepisów oraz nieustąpienie
pierwszeństwa pieszym przechodzącym po wyznaczonych przejściach dla pieszych
przez kierujących pojazdami samochodowymi.