Poniżej drukujemy zebrane przez KGP i
KWP w Poznaniu, często zadawane pytania wraz z odpowiedziami -
dotyczącymi szeroko rozumianej problematyki bezpieczeństwa w ruchu
drogowym. Życzymy efektywnej lektury.
Czy policjant ma obowiązek badania stanu trzeźwości
uczestników kolizji drogowej?
Na miejscu kolizji drogowej policjant nie ma obowiązku dokonywania
badania na zawartość alkoholu jego uczestników, chyba, że istnieją
jakieś wątpliwości co do stanu ich trzeźwości, bądź któryś z uczestników
zgłasza swoje uwagi, co do stanu trzeźwości drugiego uczestnika.
Policjant może, ale nie ma obowiązku pytać uczestników czy nie zgłaszają
względem siebie uwag co stanu trzeźwości. Zazwyczaj, wygląda to tak, że
jeżeli ktoś ma zastrzeżenia to nie czeka na pytanie policjanta, tylko
sam zgłasza swoje uwagi.
Zgodnie z art. 128 ust. 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) obowiązek dokonania badania
stanu trzeźwości kierującego istnieje w razie uczestniczenia w wypadku
drogowym w którym jest zabity lub ranny.
Czy urządzenia
kontrolno-pomiarowe muszą mieć plomby?
Każde urządzenie kontrolno-pomiarowe (a zwłaszcza urządzenie
elektroniczne) powinno przechodzić okresową legalizację wykonywaną
przez uprawniony do tego podmiot. Po dokonaniu weryfikacji prawidłowości
funkcjonowania określonego urządzenia wydawane jest świadectwo
legalizacji wskazujące na numer fabryczny urządzenia, termin ważności i
inne informacje. Urządzenie po dokonaniu sprawdzenia, powinno mieć
plomby lub inne zabezpieczenia zapobiegające ingerencji osób
niepowołanych, natomiast brak takich zabezpieczeń nie dyskwalifikuje
jeszcze tego urządzenia. Często na alkotestach są umieszczane naklejki,
które w trakcie codziennego użytkowania niszczą się. Nie oznacza to
jednak, że takie urządzenie działa nieprawidłowo, tym bardziej, że
posiada ważne świadectwo legalizacji.
Oczywiście jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie, że urządzenie
kontrolno-pomiarowe nie działa prawidłowo lub ktoś dokonywał w nim
jakichkolwiek przeróbek, jest podstawa do tego, aby zakwestionować
prawidłowość działania takiego urządzenia.
W przypadku postępowania mandatowego istnieje możliwość skorzystania z
odmowy przyjęcia mandatu, a w przypadku urządzenia do badania stanu
trzeźwości, żądania pobrania krwi jako niezależnego dowodu. Przy odmowie
przyjęcia mandatu jest kierowany wniosek o ukaranie do Sądu Rejonowego
Wydz. Grodzki. Sąd jako organ niezawisły kierując się zasadą swobodnej
oceny dowodów zdecyduje, czy wynik pochodzący z urządzenia posiadającego
ważną legalizację, lecz bez plomb zabezpieczających można
zakwalifikować jako dowód w sprawie.
Kto dokonuje egzaminu osób
starających się o kartę rowerową lub motorowerową?
Zgodnie z art. 109 ust. 4 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym ( Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) cyt. ,,Sprawdzenia
kwalifikacji osoby ubiegającej się
o kartę rowerową lub motorowerową dokonują:
1) nauczyciel wychowania komunikacyjnego uprawniony przez dyrektora
szkoły;
2) policjant posiadający specjalistyczne przeszkolenie z zakresu ruchu
drogowego;
3) egzaminator.”
Z kolei art. 97 ust. 2 wskazuje, że cyt. ,,kartę rowerową wydaje
nieodpłatnie dyrektor szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły
ponadgimnazjalnej oraz szkoły ponadpodstawowej”
W przepisach ruchu drogowego nie jest powiedziane, kto ma zorganizować
egzamin na kartę rowerową, jednak zazwyczaj inicjatywa taka wychodzi
właśnie ze szkoły od dyrektora, wychowawcy lub nauczyciela wychowania
komunikacyjnego.
W opisanej sytuacji proponuję zgłosić się do kierownika komórki ruchu
drogowego właściwej miejscowo Komendy Powiatowej Policji lub Wydziału
Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji z prośbą o dokonanie
sprawdzenia kwalifikacji w zakresie niezbędnym do uzyskania karty
rowerowej. Pozostaje jeszcze Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego (
funkcjonuje w każdym dawnym mieście wojewódzkim), który oprócz
prowadzenia egzaminów państwowych na prawo jazdy również może dokonać
sprawdzenia kwalifikacji osoby ubiegającej się o kartę rowerową. Po
uzyskaniu zaświadczenia o pozytywnym zaliczeniu ,,egzaminu” i
przedstawieniu go w szkole, dyrektor szkoły ma obowiązek stosowną kartę
wydać.
Kto ma pierwszeństwo, gdy z
dwóch stron nadjadą w tym samym czasie pojazdy uprzywilejowane?
Przepisy nie określają hierarchii przejazdu pojazdów uprzywilejowanych w
przypadku potrzeby przecięcia się ich kierunków ruchu. Sytuacja taka w
praktyce występuje raczej sporadycznie, chociaż ma prawo zaistnieć.
Kierowcy tych pojazdów powinni zachować się zgodnie z przepisami o
pierwszeństwie przejazdu. Nie wykluczone, że kierujący pojazdem
uprzywilejowanym innym niż karetka pogotowia umożliwi przejazd karetce w
pierwszej kolejności wbrew zasadom, jednak nie wynika to z przepisów, a
raczej ze zdrowego rozsądku. Każdy kierowca wie do jakiego jedzie
zdarzenia i jest w stanie ocenić potrzebę ,,zwłoki”. Ponadto należy
podkreślić, że każdy z kierujących jest obowiązany zachować szczególną
ostrożność, a w razie potrzeby również się zatrzymać.
W przypadku, gdy na skrzyżowaniu znajduje się osoba kierująca ruchem,
kierujący pojazdem uprzywilejowanym ma obowiązek zastosować się
do poleceń i sygnałów przez nią dawanych.
Jakiego typu urządzenia
elektroniczne do badania stanu trzeźwości używa Policja?
Urządzenia elektroniczne służące do pomiaru zawartości alkoholu w
wydychanym powietrzu będące w posiadaniu Policji to:
1. Alco-sensor IV prod. INTOXIMETERS – USA,
2. Alkotesty serii 7410 prod. DRÄGER – NIEMCY
3. Alkotesty prod. ALCOQUANT – NIEMCY
4. Alkometry prod. AWAT – POLSKA
5. Alkomaty prod. SIEMENS - NIEMCY
Do jakiej kategorii
użytkowników dróg należy zakwalifikować osobą poruszająca się na
rolkach, (deskorolce)?
Przepisy ruchu drogowego nie definiują wprost pojęcia osoby poruszającej
się na rolkach,czy deskorolce dlatego też należy dokonać interpretacji
obowiązujących przepisów.
Zgodnie z art. 2 pkt 18 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) pieszym jest cyt. ,,...
osoba znajdująca się poza pojazdem na drodze i niewykonująca na niej
robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; za pieszego
uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower,
motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę
poruszająca się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat
kierująca rowerem pod opieką osoby dorosłej”.
Kierującym z kolei jest cyt. ,,..osoba, która kieruje pojazdem...”.
Z definicji tych wynika, że osoba poruszająca się na
rolkach(deskorolce) nie kieruje żadnym pojazdem, lecz znajduje się na
drodze poza pojazdem i nie wykonuje na niej żadnych czynności. Należy
zatem uznać, że osoba poruszająca się na rolkach (deskorolce) jest
pieszym w myśl powyższej definicji. W związku z powyższym jej zachowanie
na drodze powinno być zgodne z art.11 ust.1 cyt. ,,pieszy jest
obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich
braku z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego
korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania
miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu
pojazdowi.”
Problem jest jednak nieco bardziej złożony, albowiem osoba na rolkach
(deskorolce) porusza się ze znacznie większą prędkością, aniżeli idący
po chodniku pieszy, czy jadący dziecinny rowerek. Pieszy idąc po
chodniku ma prawo przypuszczać, że wokoło niego wszyscy inni piesi
poruszają się z podobną prędkością, a nawet przypadkowa ,,kolizja” z
innym pieszym nie pociągnie za sobą negatywnych konsekwencji. Zupełnie
inaczej sytuacja wyglądać będzie, gdy na chodniku niespodziewanie
dojdzie do kontaktu pomiędzy rozpędzonym ,,rolkarzem” a osobą pieszego.
Opisana sytuacja w przeszłości miała wielokrotnie miejsce prowadząc do
poważnych obrażeń ciała pieszych. Dlatego też policjanci w zgodzie z
prawem podejmują interwencję w stosunku do osób poruszających się na
rolkach (deskorolkach), które swoim zachowaniem stwarzają realne
zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Sama jazda na rolkach (deskorolce) nie stanowi wykroczenia i jest
dopuszczalna. Dopiero wówczas, gdy osoba swoją jazdą stwarza zagrożenie
bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego dla innych osób, w tym
również dla pieszych, możemy mówić o podstawie do podjęcia interwencji
przez policjantów. W takim przypadku w zależności od oceny sytuacji
faktycznej funkcjonariusze mogą poprzestać na środkach oddziaływania
wychowawczego i zastosować pouczenie, ale mogą również nałożyć mandat
karny w wysokości od 20-500zł.
Zbiór wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji
zawiera rozdział XI Ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń ( Dz.
U. Nr 12 poz. 114 z późn. zm.), natomiast przepisy związane z
postępowaniem mandatowym znajdują się w rozdziale 17 Ustawy z dnia 24
sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach
o wykroczenia ( Dz. U. Nr 106 poz. 1148 z późn. zm.).
Czy mogę otrzymać od
Państwa materiały propagandowe (filmy, ulotki, odblaski itp.)?
Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji nie zajmuje się
dystrybucją tego typu materiałów, jak również nie dysponuje materiałami
propagandowo- szkoleniowymi z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Niektóre jednostki terenowe Policji we własnym zakresie opracowują
różnego rodzaju materiały profilaktyczno-informacyjne, dlatego proponuję
zwrócić się z podobnym zapytaniem do właściwej miejscowo jednostki
Policji, a ponadto zasięgnąć informacji na ten temat w Wojewódzkim
Ośrodku Ruchu Drogowego oraz Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu
Drogowego.
Co dzieje się z pojazdami
usuniętymi z drogi, jeżeli ich nie odbierze właściciel. Czy ktoś je
później sprzedaje?
Zgodnie z art. 130a ust. 10 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) cyt. ,, Pojazd usunięty w
trybie określonym w ust. 1 lub 2 i nieodebrany przez uprawnioną osobę w
terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia uznaje się za porzucony z
zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na rzecz Skarbu Państwa z
mocy ustawy.”
Oznacza to, że pojazd przechowywany na parkingu przejmuje właściwy Urząd
Skarbowy, który dokonuje sprzedaży pojazdu w drodze przetargu.
Organizacja i tryb prowadzenia takich przetargów leży w kompetencji
urzędów skarbowych.
Czy wolno poruszać się w
Polsce samochodem w kolorze chromu (prawie jak lustro)?W
obecnych uregulowaniach prawnych związanych z ruchem pojazdów na drodze
brak jest odniesienia do kryteriów jakim powinien odpowiadać kolor
nadwozia pojazdu samochodowego z wyjątkiem określonych specyficznych
grup pojazdów ( niektóre pojazdy uprzywilejowane, pojazdy pomocy
drogowej itp.).
Należy jednak podkreślić, że art. 66 ust. 1 pkt.1 Ustawy z dnia 20
czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908)
nakazuje, aby pojazd uczestniczący w ruchu był tak zbudowany, wyposażony
i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu
zarówno osób nim jadących, jak i innych uczestników ruchu. Wygląd
nadwozia pojazdu na załączonym zdjęciu, nasuwa uzasadnione
przypuszczenie, iż odbijające się promienie światła mogą oślepiać innych
użytkowników ruchu stwarzając realne zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu
drogowym.
Czy osoba nieletnia może sama
(bez rodziców i opiekunów) podróżować rowerem po Polsce?
Nie ma przepisów zabraniających podróżowania osobom małoletnim bez
rodziców (opiekunów). Należy jednak mieć na uwadze, że to właśnie
rodzice (opiekunowie) sprawują opiekę i ponoszą odpowiedzialność za
swoje pociechy do czasu uzyskania przez nie 18 roku życia. W związku z
powyższym podróż taka będzie możliwa po uzyskaniu zgody rodziców.
Wychodząc z praktycznego punktu widzenia należy posiadać przy sobie
dokument tożsamości, dobrze byłoby mieć przy sobie również pisemną zgodę
rodziców na taki wyjazd oraz numer telefonu kontaktowego z nimi. W
przypadku zaistnienia jakichkolwiek wątpliwości ze strony organu
kontrolnego będzie można wówczas w dość szybki sposób zweryfikować
wiarygodność przekazanych informacji.
Ponadto należy przypomnieć, że osoba kierująca rowerem, która nie
ukończyła 18 lat jest zobowiązana posiadać kartę rowerową.
Czy fakt, że nie dokonałem
wymiany prawa jazdy na nowy druk oznacza że utraciłem uprawnienia do
kierowania?
Kierowanie bez ,,nowego” prawa jazdy nie oznacza, że kierujący utracił
uprawnienia do kierowania pojazdem. Oznacza jednak, że nie dopełnił
(formalno-technicznego) obowiązku wymiany dokumentu, wynikającego z art.
150 ustawy Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z
późń. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29
kwietnia 2002 r. w sprawie wymiany praw jazdy (Dz.U. Nr 69, poz. 640,
zm. z 2002 r., Nr 205, poz. 1736, oraz z 2004 r., Nr 269, poz. 2674).
Czyn opisany wyżej będzie traktowany jako wykroczenie z art. 97 k.w., za
które przewidziano pouczenie lub mandat w wysokości od 20 zł do 500 zł.
Ponadto informuję, że kierujący pojazdem silnikowym, który pomimo
istniejącego wymogu, nie dokonał w wyznaczonym terminie wymiany prawa
jazdy, przy ,,pierwszej” kontroli drogowej nie naraża się na usunięcie
pojazdu na koszt właściciela w trybie art. 130a ust. 2 pkt 1 lit. "b"
prd. Jeśli jednak w trakcie kontroli drogowej kierujący okaże dokument
starego wzoru musi się liczyć z zatrzymaniem przez policjanta dokumentu i
wydania kierującemu pokwitowania uprawniającego do kierowania pojazdem w
ciągu 7 dni. (art. 135 ust. 1 pkt. 1 lit. d) prd.
W razie kierowania pojazdem po upływie tego terminu, kierujący nie
posiada już przy sobie żadnego dokumentu stwierdzającego uprawnienia, a
więc wówczas istnieje podstawa do usunięcia.
Czy Strażnik Miejski może
zatrzymać pojazd będący w ruchu na drodze?
Funkcjonariusz straży gminnej (miejskiej) jest upoważniony do
zatrzymywania pojazdów, których kierujący niezastosowali się do zakazu
ruchu w obu kierunkach, określonego odpowiednim znakiem drogowym. Może
również zatrzymać w związku z reakcją na naruszenie zakazu zatrzymywania
lub postoju oraz wobec rowerzystów i motorowerzystów jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów.
Ponadto informuję, że wszystkie uprawnienia funkcjonariuszy straży
gminnych (miejskich) oraz innych organów kontrolnych z zakresu kontroli
ruchu drogowego znajdują się w ustawie z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o
ruchu drogowym ( Dz. U. Z 2005r. Nr 108 poz. 908 z późn. zm.) - Dział V,
Rozdział I - Uprawnienia Policji i innych organów
Czy żandarmeria wojskowa może
zatrzymywać do kontroli prywatne pojazdy?
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001r. o Żandarmerii
Wojskowej i wojskowych organach porządkowych ( Dz. U. Nr 123, poz. 1353)
cyt. ,, 1. Żandarmeria Wojskowa wykonuje zadania należące do jej
zakresu działania w Siłach Zbrojnych oraz w stosunku do osób określonych
w ust. 2.
2. Żandarmeria Wojskowa jest właściwa wobec:
1) żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową,
2) żołnierzy nie będących w czynnej służbie wojskowej w czasie noszenia
przez nich mundurów oraz odznak i oznak wojskowych,
3) pracowników zatrudnionych w jednostkach wojskowych:
a) w związku z ich zachowaniem się podczas pracy w tych jednostkach,
b) w związku z popełnieniem przez nich czynu zabronionego przez ustawę
pod groźbą kary, wiążącego się z tym zatrudnieniem,
4) osób przebywających na terenach lub w obiektach jednostek wojskowych,
5) innych osób niż określone w pkt 1-4, podlegających orzecznictwu sądów
wojskowych albo jeżeli wynika to z odrębnych przepisów,
6) osób niebędących żołnierzami, jeżeli współdziałają z osobami, o
których mowa w pkt 1-5, w popełnieniu czynu zabronionego przez ustawę
pod groźbą kary albo też jeżeli dokonują czynów zagrażających
dyscyplinie wojskowej albo czynów przeciwko życiu lub zdrowiu żołnierza
albo mieniu
7) żołnierzy sił zbrojnych państw obcych, przebywających na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz członków ich personelu cywilnego, jeżeli
pozostają
w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, o ile umowa
międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, nie stanowi
inaczej.”
Żołnierze ŻW wobec osób wymienionych powyżej, są uprawnieni do
nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia, na zasadach
i w trybie określonym w przepisach o postępowaniu w sprawach o
wykroczenia. Realizacja tych zadań odbywa się również poprzez
wykonywanie kontroli ruchu drogowego.
Ponadto należy podkreślić, że coraz częściej w ramach współdziałania
Policji z ŻW, do służby wystawiane są mieszane patrole, sprawujące
również nadzór nad ruchem drogowym. W takich przypadkach dopuszczalnym
jest, aby policjant wykonywał czynności związane z pomiarem prędkości i
kontrolą drogową, będąc ubezpieczany przez żołnierza ŻW.
Czy wbrew istniejącemu
oznakowaniu mogę zatrzymać się celem rozładowania towaru?
Znaki zakazujące zatrzymywania lub postoju ustawia się na drogach m.in. w
celach zachowania płynności ruchu, tak aby pojazdy parkujące nie
utrudniały ruchu lub nie zagrażały bezpieczeństwu. Zatem zatrzymanie
pojazdu w takich miejscach nawet w celu rozładunku towaru jest
niedopuszczalne.
W przypadku gdy nie ma innej możliwości rozładunku towaru, aniżeli
postój na drodze w miejscu zabronionym, podmiot na rzecz którego
rozładunek następuje, powinien wystąpić do właściwego zarządcy drogi z
odpowiednio uzasadnionym wnioskiem o dokonanie zmiany organizacji ruchu,
a tym samym zmiany obowiązującego tam oznakowania, tj. umieszczenia pod
znakiem zakazu zatrzymywania-tabliczki informującej o wyłączeniach np.
nie dotyczy zaopatrzenia, rozładunek w godz. 4.00-6.00 itp.
W przypadku zmiany istniejącego oznakowania należy jednocześnie wystąpić
o wydanie zezwolenia na korzystanie z umieszczonych pod znakiem B-36
wyłączeń.
Czy mając 16 lat mogę starać
się o prawo jazdy za zgodą rodziców?
Zgodnie z art. 90 ust. 2 pkt 1 i 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo
o ruchu drogowym
( Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) wymagany wiek dla danej kategorii
prawa jazdy wynosi:
16 lat – dla kategorii A1, B1 lub T;
18 lat – dla kategorii A, B, B+E, C, C+E, C1 lub C1+E;
Ponadto informuję, że osoba, która nie ukończyła 18 lat, może uzyskać
prawo jazdy kategorii A1, B1 lub T za pisemną zgodą rodziców lub
opiekunów.
W jakim zakresie dopuszczalny
jest tuning samochodów? Czy są jakieś szczegółowe przepisy?
Ogólne wymogi techniczne jakie powinien spełniać pojazd uczestniczący w
ruchu znajdują się w art. 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z
2005r Nr 108 poz. 908 z późn. zm). Szczegółowe warunki techniczne dla
określonych rodzajów pojazdów są opisane w rozporządzeniu Ministra
Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ( Dz. U. z 2003r. Nr
32 poz. 262 z późn. zm.).
Tuning samochodów jest dopuszczalny pod warunkiem jednak, że tuningowane
elementy wyposażenia pojazdu posiadają stosowną homologację, a ponadto
właściwości tych urządzeń odpowiadają szczegółowym warunkom technicznym.
Na przykładzie tylnych lamp zespolonych można powiedzieć, że w
pojeździe mogą być zamontowane lampy np. o innym kolorze klosza, aniżeli
fabryczny pod warunkiem, że wstawiona lampa spełnia wymogi
homologacyjne, a właściwości świetlne ujęte w szczegółowych przepisach
są zachowane.
Przykładem naruszenia prawa będzie z kolei ,,doposażanie” pojazdu np. w
dodatkowe lampy, diody itp. wysyłające światło barwy niebieskiej.
Katalog lamp w które pojazd może być wyposażony jest ściśle określony i
zamknięty.
Czy mogę okleić szyby w
pojeździe folią przyciemnianą?
Odpowiedź na pytanie nie jest jednoznaczna. Przepisy rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ( Dz. U.z
2003r. Nr 32 poz. 262) w § 8 ust. 5wskazują m.in., że szyby
pojazdu przednie powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie
mniejszy niż 75%, natomiast przednie boczne nie mniejszy niż 70%. Należy
przy tym pamiętać, że w wielu przypadkach szyby pojazdów są już
częściowo przyciemnione i naklejenie folii, choćby o parametrach
dopuszczalnych, może spowodować wzrost ograniczenia przepuszczalności do
wartości przekraczającej określone wskaźniki.
Nałożenie folii należy również rozpatrywać z punktu widzenia
bezpieczeństwa oraz zgodności w zakresie homologacji. § 10 cyt.
rozporządzenia określa m.in., że przedmioty wyposażenia i części
pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska
mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniają odpowiednie wymogi
homologacyjne.
Folia, którą zamierza Pan okleić szybę została poddana zapewne
odpowiednim badaniom i przeszła pozytywnie odpowiednie testy lecz jako
wyrób samoistny, podobnie jak szyba w Pańskim samochodzie. Po oklejeniu
szyby jej pierwotne parametry, które pozytywnie przeszły proces
homologacji, ulegną jednak zmianie. Trudno jest oszacować (gdyż takiego
badania Pan nie przeprowadzał) jak zachowa się ta sama szyba z naklejoną
folią. W grę wchodzi bezpieczeństwo, a nawet życie użytkownika pojazdu w
sytuacji zagrożenia. Pytanie jakie się nasuwa, a które powinien Pan
uwzględnić to: czy naklejenie folii na szybę umożliwi Panu bezpieczne i
szybkie wydostanie się z pojazdu w sytuacji awaryjnej np.
pożar?
Czy w głębokim wózku mogę
przewieźć noworodka ze szpitala do domu?
Zgodnie z art. 39 ust. 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) cyt. ,,W pojeździe
samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12
lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym
lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i
wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.”
Nie wszystkie przepisy zawarte w aktach prawnych w sposób doskonały i
wyczerpujący potrafią odnieść się do wszystkich sytuacji z którymi
możemy się spotkać w życiu codziennym. Dlatego też, w niektórych
przypadkach oprócz ścisłego brzmienia przepisu należy kierować się
zdrowym rozsądkiem i wyobraźnią, uwzględniając cel jakim kierował się
ustawodawca tworząc przepis. W tym konkretnym przypadku chodzi o
zdrowie, a nawet życie dziecka. Wyściełaną gondolę stanowiącą
nieodłączny element wyposażenia wózka głębokiego, można przyjąć jako
inne urządzenie do przewożenia dzieci, niemniej jednak
najważniejszą kwestią z punktu widzenia bezpieczeństwa dziecka powinna
być świadomość kierującego o tym, że przewozi noworodka. Technika jazdy
kierującego pojazdem, a przede wszystkim prędkość, powinna być
dostosowana do warunków panujących na drodze. Należy pamiętać o tym, że
ani głęboki wózek, ani nawet nosidełko nie są w stanie w pełni zapewnić
ochrony kilkudniowemu dziecku w przypadku wystąpienia zagrożenia na
drodze.
Czy podając numer
rejestracyjny samochodu mogę uzyskać dane personalne właściciela
pojazdu?
Zgodnie z art. 80c Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) dane lub informacje
zgromadzone w centralnej ewidencji pojazdów udostępnia się, o ile są one
niezbędne do realizacji ustawowych zadań takim podmiotom jak: Policja,
Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa i inne
wyszczególnione w art. 80c ust. 1.
Formalnie, istnieje możliwość udostępnienia powyższych danych, jednak
decyzję taką w wyjątkowych sytuacjach podejmuje Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji w oparciu o art. 80 c ust. 4 cyt. ,,
Minister właściwy do spraw administracji publicznej może udostępnić dane
lub informacje zgromadzone w ewidencji innym podmiotom niż wymienione w
ust.1–3, w tym osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom
organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, jeżeli wykażą swój
uzasadniony interes.”
Kto odpowiada za nie zapięte
pasy? Kierujący czy pasażer? Słyszałem, że kierowca odpowiada również za
pasażerów?
Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa odpowiada osoba która tego
obowiązku nie dopełniła. Ponadto informuję, że niezależnie od mandatu
który może zostać nałożony na pasażera za jazdę bez zapiętych pasów
bezpieczeństwa, kierujący pojazdem również (dodatkowo) może zostać
ukarany mandatem w wys. 100 zł za kierowanie pojazdem przewożącym
pasażerów nie korzystających z pasów bezpieczeństwa (art. 45 ust. 2 pkt 3
Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r
Nr 108 poz. 908).
Jakie konsekwencję mi grożą
jeżeli nie będę miał przy sobie polisy OC?
Za kierowanie pojazdem przez osobę nie posiadającą przy sobie wymaganych
dokumentów grozi mandat karny w wysokości 50 zł za każdy wymagany
dokument, nie więcej jednak niż 250 zł.
Zgodnie z art. 38 pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) dokument stwierdzający
zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
posiadacza pojazdu lub stwierdzający opłacenie składki tego
ubezpieczenia, kierujący jest zobowiązany mieć przy sobie oraz okazywać
na żądanie uprawnionego organu.
W jaki sposób cudzoziemiec
jest karany za popełnione wykroczenie?
Zgodnie z art. 98 § 2 Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001r. Kodeks
postępowania w sprawach o wykroczenia ( Dz. U. Nr 106 poz. 1148)
mandatem karnym gotówkowym, może być nałożona grzywna jedynie wobec
osoby czasowo przebywającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
niemającej stałego miejsca zamieszkania albo pobytu. Mandat taki staje
się prawomocny z chwilą uiszczenia grzywny funkcjonariuszowi, który ją
nałożył.
Odmowa przyjęcia mandatu bądź nieuiszczenie grzywny rodzi skutek prawny w
postaci skierowania wniosku o ukaranie do Sądu Rejonowego Wydz.
Grodzki. W stosunku do osób przebywających jedynie czasowo na terytorium
Rzeczypospolitej Polskie zachodzi uzasadniona obawa, że rozpoznanie
sprawy w postępowaniu zwyczajnym będzie niemożliwe lub znacznie
utrudnione, dlatego też stosuje się tryb przyspieszony.
Sąd skazując osobę czasowo przebywającą na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej zarządza zatrzymanie jej paszportu lub innego dokumentu
uprawniającego do przekroczenia granicy, na czas do stawienia się do
wykonania kary lub uiszczenia grzywny w terminie 3 dni, pod rygorem
wykonania zastępczej kary aresztu, którą na wypadek nieuiszczenia
grzywny w terminie orzeka przyjmując 1 dzień aresztu za równoważny
grzywnie od 20 zł do 150 zł, przy czym kara zastępcza nie może
przekroczyć 30 dni aresztu; zarządza ponadto, na wypadek nieuiszczenia
grzywny w terminie 3 dni, natychmiastowe wykonanie kary zastępczej.
Czy mogę kierować pojazdem w
Polsce na angielskim prawie jazdy?
Zgodnie z art. 94 ust.1 pkt 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) cyt. ,,Na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej odpowiednim pojazdem silnikowym może kierować
osoba posiadająca ważne zagraniczne prawo jazdy wydane przez : 1)
państwo członkowskie Unii Europejskiej – w okresie ważności prawa
jazdy.”
Czy słuchając głośnej muzyki w
samochodzie popełniam wykroczenie?
Przepisy ruchu drogowego nie zabraniają słuchać głośnej muzyki, należy
jednak pamiętać o tym, że wywołanie nadmiernego hałasu może być odebrane
jako zakłócanie spokoju, porządku publicznego lub spoczynku nocnego, a
to z kolei stanowi wykroczenie określone w art. 51 Ustawy z dnia 20 maja
1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 1971 r., Nr 12, poz. 114 z późn. zm.)
za które grozi kara aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
Odrębnym i ważnym zagadnieniem jest słuchanie głośnej muzyki w
samochodzie w ruchu miejskim – w ten sposób kierujący ogranicza sobie
możliwość usłyszenia sygnałów pojazdu uprzywilejowanego.
Czy mogę kierować pojazdem w
Polsce posiadając kanadyjskie prawo jazdy?
Kanada nie była stroną Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w
Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r ( Dz. U. Nr 5 poz. 40 i 44), dlatego też
kanadyjskie krajowe prawo jazdy nie uprawnia Pana do kierowania
pojazdem w Polsce.
Mając na względzie art. 94 ust. 1 pkt 2 lit.b Ustawy z dnia 20 czerwca
1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) może Pan
kierować pojazdem w Polsce posiadając międzynarodowe prawo jazdy.
Kanada znalazła się bowiem na liście państw, które ratyfikowały
postanowienia Konwencji o ruchu drogowym sporządzonych w Genewie dnia 19
września i w Wiedniu dnia 8 listopada 1968r. w kwestii wzoru
międzynarodowego prawa jazdy określonego w ww. przepisach.
Czy posiadając autobus będę
musiał wyposażyć go w pasy bezpieczeństwa dla pasażerów?
Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa przez kierowcę i pasażerów
jest uregulowany w art. 39 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) z pewnymi wyjątkami. W
obecnym kształcie przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 1998r. i dotyczy
wszystkich pojazdów samochodowych, a więc i autobusów, które są
wyposażone w takie pasy. Wymóg używania pasów obowiązuje zatem od 1998r.
jeżeli pojazd był w nie wyposażony. Odmienną kwestia jest fakt,
ze aktualnie nie wszystkie autobusy są wyposażone w pasy i nie oznacza
to, że nagle od 9 maja 2006r. będą musiały być w nie wyposażone. Zgodnie
z komunikatem Ministerstwa Transportu i Budownictwa terminem spełnienia
warunków wyposażenia w pasy autobusów będzie 20 października 2007r.
Dopiero po tym czasie nie będzie można zarejestrować w Polsce nowego
autobusu jeżeli nie będzie wyposażony w pasy bezpieczeństwa. Zmiany te
nie dotyczą pojazdów już zarejestrowanych i użytkowanych.
Reasumując, należy wyraźnie podkreślić, że wprowadzenie jako wyposażenia
pasów bezpieczeństwa w autobusach jest jak na razie wymogiem dla
producentów oraz importerów tych pojazdów i znalazło swoje
odzwierciedlenie w stosownych uregulowaniach homologacyjnych.
Skradziono mi prawo jazdy. Czy
mogę poruszać się na zaświadczeniu otrzymanym z Policji?
Zgodnie z art. 38 pkt 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) prawo jazdy zalicza się do
tych dokumentów, które kierujący jest zobowiązany mieć przy sobie oraz
okazywać na żądanie uprawnionego organu. Zaświadczenie o kradzieży
dokumentu wystawione przez jednostkę Policji nie jest dokumentem
uprawniającym do kierowania pojazdem. Jest to dokument poświadczający
jedynie fakt zawiadomienia Policji o zaistniałym zdarzeniu, lecz nie
zastępuje on utraconego dokumentu.
W związku z powyższym kierowanie pojazdem przez osobę posiadającą przy
sobie tylko zaświadczenie o kradzieży dokumentów stanowi wykroczenie z
art. 95 Kodeksu wykroczeń.
Zgodnie z poz. 189 tabeli B Załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 24 listopada 2003r. w sprawie wysokości grzywien
nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń ( Dz.
U nr 208 poz. 2023), za nieposiadanie przy sobie prawa jazdy może być
nałożony mandat karny w wysokości 50 zł.
Czy w upały mogę poruszać się
samochodem, ciężarowym o DMC powyżej 12 T bez ładunku (pustym) pomimo
wprowadzonych zakazów?
Zgodnie z §3 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18
sierpnia 2003 r. w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu
niektórych rodzajów pojazdów na drogach (Dz. U. Nr 161, poz. 1565)
ograniczenia w ruchu wprowadzone z powodu wysokich temperatur
wywołujących uplastycznienie nawierzchni bitumicznych, nie mają
zastosowania do pojazdów w stanie próżnym (bez ładunku). Oznacza to, że
można poruszać się swoim pojazdem bez ładunku, w czasie ograniczeń w
ruchu wprowadzonych ze względu na wysokie temperatury.
Czy prędkość 40 km/h jest
prędkością minimalną z jaką należy poruszać się na autostradzie?
Zgodnie z definicją autostrady, jest to droga przeznaczona tylko do
ruchu pojazdów samochodowych, które na równej, poziomej jezdni mogą
rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia
przyczep. Nie oznacza to jednak, że 40 km/h jest prędkością minimalną
jaka obowiązuje na autostradzie. Wymóg 40 km/h dotyczy jedynie
spełnienia określonych parametrów pojazdów samochodowych, które
zamierzają poruszać się autostradą.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z późn. zm.) cyt. ,,Kierujący
pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad
pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w
szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku
pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.” Z ust. 2 pkt 1
wynika jednak obowiązek poruszania się z prędkością nieutrudniającą
jazdy innym kierującym.
To kierujący decyduje, jaka prędkość w danych okolicznościach (również
na autostradzie) jest bezpieczna, czyli taka, która pozwoli mu na
panowanie nad pojazdem w przypadku pojawienia się zagrożenia. To również
kierujący musi ocenić czy w danych warunkach prędkość, z jaką jedzie
nie powoduje utrudnień dla innych pojazdów. Nie można jednak zapominać o
ograniczeniu prędkością dopuszczalną, w tym przypadku 130 km/h dla
samochodów osobowych, motocykli oraz sam. ciężarowych o DMC poniżej 3,5
T.
Czy mogę jeździć na
zaświadczeniu z Wydziału Komunikacji o tym , że złożyłam wniosek o
wymianę prawa jazdy na nowe? Czy konsekwencje będzie ponosił Wydział
Komunikacji, jeżeli nie wyrobił się w określonym w rozporządzeniu
terminie 30 dni na wydanie mi nowego dokumentu?
Zgodnie z art. 38 pkt 1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) prawo jazdy zalicza się do
tych dokumentów, które kierujący jest zobowiązany mieć przy sobie oraz
okazywać na żądanie uprawnionego organu. Zaświadczenie o wymianie
dokumentu wystawione przez Wydział Komunikacji nie jest dokumentem
uprawniającym do kierowania pojazdem. Jest to dokument poświadczający
jedynie fakt przyjęcia wniosku o wydanie nowego prawa jazdy, lecz nie
zastępuje on starego dokumentu.
Czas na wymianę starego dokumentu był dość długi. Biorąc pod uwagę fakt,
że czynność ta trwa do 30 dni, należało złożyć wniosek o nowy dokument
na 30 dni przed dniem 30.06.2006r.
Policja egzekwuje prawo mając na uwadze ustalenia stanu faktycznego.
Oznacza to, że ewentualne sankcje za niedopełnienie obowiązku obciążać
będą kierowcę, a nie Wydział Komunikacji. Ten ostatni nie wywiązał się z
zobowiązania względem interesanta, a to już jest odrębna kwestia.
Roszczeń z tego tytułu można dochodzić na drodze cywilno-prawnej
przed właściwym sądem.
Zgubiłem prawo jazdy. Czy na
podstawie poświadczenia Wydziału Komunikacji stwierdzającego
złożenie wniosku o wydanie wtórnika, wolno mi kierować pojazdem?
Zgodnie z art. 38 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908) prawo jazdy zalicza się do
tych dokumentów, które kierujący jest zobowiązany mieć przy sobie oraz
okazywać na żądanie uprawnionego organu. Zaświadczenie wystawione przez
Wydział Komunikacji nie jest dokumentem uprawniającym do kierowania
pojazdem. Jest to dokument poświadczający jedynie fakt przyjęcia wniosku
o wydanie wtórnika prawa jazdy , lecz nie zastępuje on zagubionego
dokumentu.
W związku z powyższym kierowanie pojazdem przez osobę posiadającą przy
sobie tylko poświadczenie złożenia wniosku o wydanie wtórnika prawa
jazdy, stanowi wykroczenie z art. 95 Kodeksu wykroczeń.
Zgodnie z poz. 189 tabeli B Załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 24 listopada 2003r. w sprawie wysokości grzywien
nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń ( Dz.
U nr 208 poz. 2023), za nieposiadanie przy sobie prawa jazdy może być
nałożony mandat karny w wysokości 50 zł.
Czy kierujący rowerem powinien
mieć włączone światła wieczorem? Jak powinien wyglądać prawidłowo
wyposażony rower?
Zgodnie z art. 51 ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z późn. zm.) kierujący rowerem w
czasie od zmierzchu do świtu jak również w tunelu, zobowiązany jest
używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu (roweru).
Szczegółowe warunki techniczne dla określonych rodzajów pojazdów są
opisane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002
r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia ( Dz. U. z 2003r. Nr 32 poz. 262 z późn. zm.).
Zgodnie z § 53 ust. 1 tego rozporządzenia cyt. ,,rower powinien być
wyposażony:
1) z przodu - w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej
selektywnej;
2) z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie
innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które
może być migające;
3) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
4) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.”
Czy jest określone, jak blisko
muszę jechać rowerem przy prawej krawędzi jezdni?
Zgodnie z art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108 poz. 908 z późn. zm.) cyt. ,,4.
Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej
krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może
zajmować więcej niż jednego pasa.
5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, motorowerem, wózkiem ręcznym
oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są obowiązani poruszać
się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu
utrudniałby ruch pieszych.”
Jak wynika z powyższych zapisów ustawodawca nie określił konkretnej
odległości od krawędzi w jakiej należy się poruszać jezdnią. To
kierujący decyduje, jaka odległość od prawej krawędzi jezdni w danych
okolicznościach jest możliwa i bezpieczna. To również kierujący musi
ocenić czy w danych warunkach odległość jaką utrzymuje od krawędzi nie
powoduje utrudnień dla innych pojazdów.
Czy mogę korzystać z bagażnika
do przewożenia rowerów, zamontowanego z tyłu na pojeździe. Bagażnik
częściowo przysłania tylną tablicę rejestracyjną, a z instrukcji montażu
wynika, że należy zdemontować tylną wycieraczkę w pojeździe?
Zgodnie z art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o
ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) zabrania
się zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic
rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny
być widoczne.
Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy, należy wskazać, że tablice
rejestracyjne powinny być umieszczone w miejscach do tego konstrukcyjnie
przeznaczonych i nie mogą być przesłonięte przez bagażnik do przewozu
rowerów. Powyższe stanowisko podziela również Departament Dróg i
Transportu Drogowego Ministerstwa Transportu, który w tym zakresie
wyraził swój pogląd.
Odnosząc się do zdemontowanej wycieraczki tylnej, należy wskazać na
przepis art. 66 ust. 2 rd zgodnie z którym cyt. urządzenia i
wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i
ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny
być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.
Należy podkreślić, że nikt nie kwestionuje legalności samego bagażnika
jako produktu, a jedynie sposób jego zamocowania na pojeździe, który
powoduje przesłonięcie tablicy rejestracyjnej. W niektórych państwach
Europy, dopuszczalne jest używanie tego rodzaju bagażników, pod
warunkiem posiadania trzeciej (dodatkowej) tablicy rejestracyjnej
montowanej na takim bagażniku. W Polsce, na chwilę obecną brak jest
takich uregulowań prawnych.
Czy są przepisy, które
określają w jaki sposób należy przewozić zwierzęta domowe?
Przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym nie precyzują wprawdzie
jak powinien odbywać się przewóz zwierząt domowych, jednak nie oznacza
to, że w tym zakresie panuje pełna dowolność. Zgodnie z art. 3 ust. 1
prd ,,Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
obowiązani zachować ostrożność albo, gdy ustawa tego wymaga – szczególną
ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować
zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten
utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny
oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również
zaniechanie”.
Dlatego też poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, którymi warto się
kierować podczas przewozu zwierząt :
Zwierzę nie może zagrażać bezpieczeństwu osób znajdującym się w
pojeździe,
Zwierzę powinno być ulokowane w konkretnym miejscu (nie powinno to być
podszybie przednie czy tylna półka),
Zwierzę powinno mieć wyodrębnione miejsce do położenia oraz zapewniony
dostęp świeżego powietrza (nie zamykać zwierząt w bagażniku!),
Zwierzę powinno być zabezpieczone przed nagłą zmianą położenia np.
podczas gwałtownego hamowania ( dostępne są specjalne pasy
bezpieczeństwa dla zwierząt),
Zwierzę nie powinno utrudniać kierowcy kierowania pojazdem,
- ograniczać widoczności drogi,
- ograniczać łatwego, wygodnego i
pewnego dostępu kierowcy do urządzeń służących kierowaniu,
hamowaniu, sygnalizowaniu, oświetlaniu drogi,
Należy pamiętać o postojach w miejscach bezpiecznych pozwalających na
załatwienie potrzeb fizjologicznych zwierząt
Większość właścicieli zwierząt domowych potrafi właściwie ocenić i
przewidzieć zachowanie swoich ,,pupili” w trakcie podróży środkami
transportu drogowego. Zachowanie wyobraźni i zdrowego rozsądku w trakcie
przewozu zwierząt domowych winno stanowić generalną zasadę, która
pozwoli na bezpieczne przemieszczanie się po drogach.
Mam takie pytanie czy policjant może zatrzymać do
kontroli drogowej pojazd o godzinie 22:00 w czarnym mundurze ( bez
kamizelki odblaskowej ) i przy użyciu tylko tarczy do kierowania ruchem (
chodzi o tzw lizaka). Miejsce zatrzymywania do kontroli było kiepsko
oświetlone. Czy kierowca musi się zatrzymać w takiej sytuacji do
kontroli?
W odpowiedzi na pytanie informuję, że zgodnie z § 2. ust. 1
Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18
lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego, cyt: „Policjant umundurowany w warunkach
dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów
lub ręką, a w warunkach niedostatecznej widoczności - latarka ze
światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub
światłem czerwonym." Tak więc cytowane
rozporządzenie nie rozgranicza umundurowania policjantów i nie nakazuje
używania kamizelek z elementami odblaskowymi. Jak wynika z cyt. przepisu
policjant do zatrzymania pojazdu w okresie ograniczonej widoczności
(np. zmierzch) może używać tarczy
do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym. Obowiązkiem
kierującego jest zatrzymanie pojazdu w miejscu wskazanym przez
policjanta.
Teraz, kiedy każdy ma tel. komórkowy z aparatem
fotograficznym a zdjęcie może być dowodem, chciałbym zapytać gdzie mogę
wysyłać fotki samochodów, które są źle zaparkowane np.: na drogach
rowerowych!!!
W odpowiedzi na pytanie informuję: -
fotografie, o których mowa w piśmie może Pan przesłać do jednostki
Policji właściwej terytorialnie (w przypadku Poznania do Wydziału Ruchu
Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu ul. Mansfelda 8) lub do
Strazy Miejskiej Miasta Poznania, - jeżeli Policja
podejmuje informację o popełnieniu wykroczenia ma obowiązek wszcząć
postępowanie w sprawie o wykroczenie; zgłaszający wykroczenie będzie w
tej sprawie przesłuchany w charakterze świadka wykroczenia i może być
wzywany przed sąd celem złożenia zeznań.
Chciałam uzyskać informację, jakie dokumenty
uprawniają do poruszania
się skuterem?
W odpowiedzi na pytanie informuję, że kwestie
zakresu uprawnień do kierowania określonymi pojazdami uregulowane
zostały w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo
o ruchu drogowym Dz. U. z 2005 r. Nr 108
poz. 908 z późniejszymi zmianami. Aby odpowiedzieć Pani
na zadane pytanie należy określić, co Pani rozumie pod pojęciem
„skuter", gdyż takiego rodzaju pojazdu nie ma. Potocznie
„skuterem" można nazwać: (art. 2 cyt. Ustawy) MOTOCYKL
- pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy;
MOTOROWER - pojazd
jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności
skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja
ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h. W zależności od
rodzaju pojazdu, wymagane są różne uprawnienia, i tak:
- do
kierowania motorowerem
- nie wymaga się żadnych uprawnień od osób, które ukończyły 18
rok życia, - osoby w wieku od lat 13 do 18 lat - muszą
posiadać kartę motorowerową, lub prawo jazdy kat. A1, B1
lub T (można je uzyskać po ukończeniu lat 16)
- prawo jazdy kat. A (można je uzyskać po ukończeniu lat 18) -
prawo jazdy kat. A1 (można je uzyskać po ukończeniu lat 16); uprawnia
do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika
nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kw.
Podczas jazdy spotykam się czasami z sytuacją na
drodze, która może zagrażać bezpieczeństwu uczestników ruchu. chciałbym
zgłosić natychmiast daną sytuację, ale NIE WIEM GDZIE DZWONIĆ. Takie
sytuacje to np. duże zwierze potrącone i leżące na jezdni, lub inne
bardziej niebezpieczne przeszkody, uszkodzenia nawierzchni (wymagające
doraźnej interwencji-chociażby oznaczenia), itd. W
związku z tym zwracam się z pytaniem: CZY JEST JAKIŚ NR POD KTóRY MOŻNA
BY ZADZWONIĆ W RAZIE TAKIEJ KONIECZNOŚCI?
W odpowiedzi na pytanie informuję, że o przypadku zauważenia
rannego lub padłego zwierzęcia najlepiej jest powiadomić najbliższą
jednostkę Policji, dzwoniąc pod bezpłatny nr tel. 997. Służby dyżurne
Policji powiadomią odpowiednie służby, a mianowicie: właściwe koło
łowieckie, dyżurnego weterynarza lub inne instytucje właściwe wg miejsca
ujawnienia zwierzęcia. Podobnie w przypadku zaobserwowania innych
miejsc niebezpiecznych na drodze.
Zwracam się z
uprzejmym zapytaniem, jak prawidłowo należy używać kierunkowskazów na
rondzie? Dotyczy to sytuacji, w której kierowca chce
na rondzie skręcić w lewo lub zawrócić - czy należy zasygnalizować
zamiar skrętu w momencie wjechania na rondo (włączając kierunkowskaz w
lewo), czy też należy zasygnalizować jedynie moment zjazdu z ronda
(włączając kierunkowskaz w prawo, przed wylotem z ronda).
Zgodnie zapisami art. 22. ust.5 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.
- Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.
cyt. „Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie
sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać
sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru", mamy
obowiązek sygnalizowania wyjazdu z ronda (prawy kierunkowskaz - zmiana
kierunku jazdy), a także każdorazowo sygnalizować (prawy lub lewy
kierunkowskaz) zmianę pasa ruchu również na skrzyżowaniu o ruchu
okrężnym. Sygnalizowanie, przez włączenie lewego kierunkowskazu, przed
rondem jest błędem.
Witam serdecznie.Chciałbym zdać egzamin na kartę
motorowerową, lecz nie wiem gdzie mogę się udać w tej sprawie?
W odpowiedzi na pytanie, informujemy że kwestie wydawania karty
motorowerowej uregulowane zostały w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r.
Prawo o ruchu drogowym Dz. U.
z 2005
r. Nr 108 poz. 908 z późniejszymi zmianami. Zgodnie z
zapisem art. 97 ust. 2a kartę motorowerową wydaje nieodpłatnie dyrektor
gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej oraz szkoły ponadpodstawowej. On też
odpowiada za przeprowadzenie egzaminu. Wg posiadanej wiedzy, część
ośrodków szkolenia kierowców prowadzi również kursy z zakresu karty
motorowerowej.
Mam pytanie, czy obywatel Szwecji przejeżdżający
przez Polskę samochodem osobowym zarejestrowanym i ubezpieczonym w
Szwecji może podróżować na oponach zimowych z kolcami? W
Szwecji jest jeszcze obowiązek posiadania opon zimowych, więc
ewentualna zmiana w Szwecji z zimowych opon na letnie nie wchodzi w grę.
Jeśli istnieje taka możliwość,
proszę o podanie podstawy prawnej, gdyż dotychczas spotykam się z
rozbieżnymi opiniami na ten temat.
W odpowiedzi na pytanie informuję, że kwestie właściwego stanu
technicznego oraz wyposażenia pojazdów, w tym kwestie dot. właściwego
ogumienia kół są zawarte
w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31.12.2002 r. w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, uzupełniony o zmiany ogłoszone w Dz.
U. z 2004 r. Nr 34, poz. 300, Nr 103, poz. 1085 oraz Nr 169, poz. 1773. §
11. ust. 7 pkt 6) cyt. wyżej Rozporządzenia określa, że pojazd nie może
być wyposażony w opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz
elementami przeciwślizgowymi. Tak więc, pojazd bez względu na jego kraj
rejestracji może poruszać się po drogach RP na oponach zimowych, lecz
opony nie mogą być wyposażone w tzw. kolce.
Czy posiadając prawo jazdy kat. B mogę ciągnąć za
samochodem jakąś przyczepę?
Informuję, że zagadnienie to jest uregulowane przez Ustawę z
dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o
ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr
108, poz. 908, ze zm.). Z treści art. 88 ust. 2 pkt 3
lit a i b w/w ustawy wynika, że prawo jazdy kat. B uprawnia między innymi do
kierowania pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
(z wyjątkiem autobusu lub motocykla) z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o
ile łączna dopuszczalna
masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t.
Ponadto, zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt. 1 Ustawy
Prawo o ruchu drogowym rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej
przez samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie
całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t - nie może przekraczać rzeczywistej
masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Kolejno, prawo jazdy kat. "B" uprawnia jego
posiadacza do kierowania również
zespołem pojazdów składającym się z pojazdu samochodowego o
dopuszczalnej masie całkowitej mniejszej lub równej 3,5 t. i przyczepy,
której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg, lecz pamiętać należy
o warunku "łączna
dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t"
. POD
WARUNKIEM JEDNAK, ŻE: 1. pojazd samochodowy nie
jest autobusem lub motocyklem (88 ust. 2 pkt. 3 lit. A i 88 ust. 3
pkt. 3, p. r. d.) 2. przyczepa jest w tej sytuacji
WYŁ¡CZNIE
przyczepą lekką (88 ust. 3 pkt. 3, p. r. d.). Informuję
ponadto, że definicje poszczególnych mas określone są w art. 2 w/w
ustawy, odpowiednio w punktach: masa własna
- masa pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami
i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego; dopuszczalna
masa całkowita - największa określona
właściwymi warunkami technicznymi masa pojazdu obciążonego osobami i
ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze; rzeczywista
masa całkowita - masa pojazdu łącznie z masą
znajdujących się na nim rzeczy i osób; Jednocześnie,
poniżej podaję szczegółowe warunki dopuszczające ciągnięcie przyczep
(z hamulcem lub bez) przez samochody osobowe. Zgodnie z § 3 ust. 4 pkt. 4
i 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w
sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia (Dz.U.03.32.262):
Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego nie
może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez
producenta. Zasada ta dotyczy także nacisków osi, przy czym: Dopuszczalna
masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem
nie może przekroczyć: a. wartości
znamionowej urządzenia sprzęgającego, b.
dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu, c.
maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez
producenta, d. 3.500 kg, z
tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1
do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w
sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r.
Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150 % wartości
wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy
zachowaniu pozostałych warunków. Dopuszczalna masa
całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy bez hamulca nie
może przekroczyć: a.
maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta
lub połowy dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu; należy
zastosować mniejszą wartość, b. 750 kg.
Czy kamizelki odblaskowe są obowiązkowym
wyposażeniem samochodu osobowego?
Informuję, że zagadnienie dotyczące obowiązkowego wyposażania
pojazdów, jest w głównej mierze uregulowane przez ROZPORZ¡DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003 r. Nr 32
poz.262, ze zm.) i Ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo
o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze
zm.). W chwili obecnej przepisy te, nie nakładają obowiązku wyposażenia
samochodu osobowego w kamizelki odblaskowe.
|